NGT

Pełna wersja: Sprawy związane z GPS
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

madzia__

Chciałabym jednak aby bardziej rozwinięto wypowiedź. A jeśli ściągnę jakąś złą mapkę to czy po instalacji nic się nie stanie z palmem.? Czy zainstalowanie nielegalnej mapki uniemożliwi mi korzystanie z gwarancji?
Moje potrzeby co do mapy są takie że chciałabym mieć mapę całej europy.
Nie proszę o jakieś przyznawania się i inne deklaracje, chciałabym aby ktoś naświetlił mi jak to technicznie wygląda, czy wystarczy wrzucić mapkę do pamięci i już działa, czy trzeba crakować, paczować, serialować tudzież wykonywać inne skomplikowane dla młodej dziewczyny czynności.
Będę bardzo wdzięczna za każdą wypowiedź :)
-------------------------------------------
madzia

Madzia > a czy jak na komputerze coś źle zainstalujesz to komputer się psuje ? Co najwyzej OS.
Co do gwarancji sie nie wypowiadam, bo trzeba by ją przeczytać.
Mapy całej Europy sa, ale średnio dokladne.
Jak chcesz kraść, to musisz się nakombinować. Ciężkie jest życie złodzieja.
I bardzo prosze nie ciągnijmy już tego tematu bo to nie forum warezowe.
---
Edytowany: 2008-06-26 20:37:53

sasq pajak/grappa.pl

Doczu popieram

~madzia__ jedna jedyna wskazówka: google
-------------------------------------------
Żółwik bał się swojej ciemnej skorupki.

mio p560 z firmware, z jakim ostatnio byl dostepny, ,,budzi'' sie sam z uspienia o 12:00 i 0:00 jesli nie jest wylaczony ,,na fest'' (ale wtedy nie działają przypomnienia itd). Nie wiem, czy jest już dostępny jakiś update...
-------------------------------------------
Marek Lewandowski

puszka

poszukaj na forach gsm problem jest opisany

GPS na nartach może się bardzo przydać. W ostatnim sezonie w Austrii zginęła jedna dziewczyna dlatego, że zgubiła drogę we mgle i spadła. Na rozległym lodowcu mgła może znacznie utrudnić znalezienie drogi. Jak wiadomo w górach jest ładna pogoda, a 15 minut później może być zerowa widoczność.

W rejonie Salzkammergut, na górnej stacji wyciągu Honerkogel (mogłem przekręcić nazwę) jest pecet z interfejsami do Garminów. Można sobie gratis ściągnąć tracki i waypointy tras narciarskich.

Szukam jakiegoś urządzenia, aktualnie pod kątem wyprawy wakacyjnej, ale później będzie służyły także do pracy i na inne wyjazdy. Wybieram się w podróż samochodem na Bałkany, z przerwami na wypady w góry. Urządzenie powinno więc prowadzić zarówno auto jak i turystę górskiego (także w trakcie kilku/nastodniowych wyjść w teren). Z tego względu w grę wchodzą tylko te dedykowane do turystyki pieszej, jednakże dodatkowym wymogiem jest duży i czytelny ekran, żeby służyły godnie także w aucie. Istotny jest także wysokościomierz. Na tej podstawie wyłoniłem dwa Garminy:

eTrex Vista HCx i GPSMap 60 CSx

Z tego, co się orientuję, pochodzą z różnych serii urządzeń - jakie istotne różnice są między nimi, co może dawać w kość w przypadku starszego eTrexa, jakie są główne zalety 60-ki?

semow>>> w zasadzie to różnią się te 2 uirzadzenia tylko chipsetem. W GPSMap jest SIRFStarIII, a w HCx jest MTK czy jakoś tak. W zasadzie oba chipy pracuja tak samo sprawnie, wiec problemów z gubieniem sygnalu nie będzie.
Ponadto różnice są w zasadzie tylko w obsłudze i chyba minimalnie w wielkości wyświetlacza. GPSMap bedzie chyba troche poręczniejszy w samochodzie, ze wzgląedu na przyciski umieszczone z przodu obudowy. Niestety w GPSMapach bardzo szybko się wycierają przyciski, za to w eTrexach odłazi otok gumowy (po pewnym czasie. u jednych dłuższym u innych krótszym).
Gdybym teraz był na kupnie GPSa, to chyba jednak wybrałbym Viste HCx, ale mną się nie sugeruj - to kwestia przyzwyczajenia do tej konstrukcji. W Twoim wypadku jednak lepszy będzie GPSMap, choć oczywiście porównania do odbiorników samochodowych nie ma żadnego, bo juz sam ekran w takim MuVo jest ze 3 razy większy.

Dzięki za odpowiedź, będę musiał jeszcze podjechać do sklepu z tym sprzętem i wymaglować sprzedawcę. Szczerze powiedziawszy na podstawie tego, co wiem do tej pory, również skłaniał bym się ku Viście, między innymi ze względu na cenę...

Ja posiadam od około pol roku Viste Hcx i jestem baardzo zadowolony. Mała, zmieści sie do kieszeni, niezbyt prądożerna i co najważniejsze nie gubi satelit.
Jeśli jesteś ciekawy to moje dwa tracki zrzucone na stronie every trail (przykłady)
http://www.everytrail.com/profile.php?user_id=10843
Polecam ściągnąć plik KML
---
Edytowany: 2008-07-16 21:59:20

Porównując same chipsety, to bym skłaniał się do MTK.
Bawiłem się zestawem telefon + GPS na bluetoothie, i MTK MT3301+MT3179 (penthagram P3101) wypadał o wiele lepiej, niż moduł GPS chodzący na SIRFStarIII (Nokia LD-3W). Tzn MTK reaguje na mniejsze przesunięcia, nie gubił satelitów w lesie.

Nie wiem, czy sytuacja będzie analogiczna dla Garminów.

Sirf Star III i MTK bazują na podobnych algorytmach, różnice:
1. MTK żre o połowę mniej prądu, niż SirfStar (przez co 60tka żyje krócej na bateriach)
2. MTK pracuje lepiej przy małych prędkościach
3. Sirf jest nieco odporniejszy na zasyfiony sygnał (co idzie w parze z 2, bo ignoruje drobne wariacje pozycji).

Wybor miedzy GPSMap a Vistą jest przede wszystkim wyborem pozycji pracy: 60tka ma antenę helikalną i przystosowana jest do pracy w pionie. Vista ma antenę typu patch i poziomo zorientowany kompas, przez co przystosowana jest do pracy w pozycji poziomej. Układ przycisków również sprzyja lepszemu trzymaniu Visty w garści i umożliwia łatwiejszą obsługę jedną ręką. Oczywiście, mówię za siebie.

Na korzyść 60tki przemawia umieszczenie przycisków na froncie, przez co w samochodzie nieco łatwiej jest ją okiełznać, ale tak na prawdę, to ani jeden, ani drugi GPS nie będzie się sensownie sprawdzał jako pilot samochodowy. Kiedyś 60tka miała silny atut czułej anteny, ale obecnie postęp w chipsetach odbiorników wyrównał pole, żeby nie powiedzieć: pomieszał szyki, bo trzymanie GPSa pionowo jest nieco nienaturalne...

Pozostaje jeszcze kwestia złącza RS232 - 60tka ma, Vista nie.

Ja wybrałem Vistę HCx, mam na razie dopiero dwa tygodnie, nie jest to mój pierwszy kontakt z GPS, ale pierwszy typowo wędrowny odbiornik. Przedtem do łazikowania używałem PDA z GPS na CF - niewygodne, ale z braku laku...

Aha: co do odlepiania się otoku gumowego: istnieje dość uzasadnione podejrzenie, że klej jest podatny na temperaturę (znaczy, jak się ustrojstwo solidnie nagrzeje np. na słońcu, to klej zaczyna puszczać i już nie przestaje). Zasadniczo podejrzenie oparte jest na tym, że 90% elastycznych klejów do gumy tak się zachowuje ;)
-------------------------------------------
Marek Lewandowski

Nie mając dotychczas styczności bezpośredniej z urządzeniami GPS, mogę tylko intuicyjnie stwierdzić iż te dedykowane do samochodu w terenie w ogóle się nie sprawdzą, zaś te outdoorowe sprawdzą się w samochodzie słabo... Siłą rzeczy, mając do wyboru albo jedno albo drugie - jestem skazany na GPS outdoorowy. Dobrze myślę?

semow: Ujmijmy sprawe tak: Przy obecnym stanie techniki przetworzenie pewnej ilości informacji kosztuje pewną ilość energii. To jest dla nas DANE. W momencie, gdy rozmawiamy o urządzeniach budowanych masowo, wedle aktualnego stanu techniki, dłuższy czas życia można uzyskać tylko poprzez ograniczenie ilości przetwarzanych informacji.

To może brzmieć skomplikowanie, ale sprowadza się do prostej sprawy:
- samochodowa nawigacja ma za zadanie być płynna, ładna i liczy 25-50 klatek na sekundę niezależnie od zawartości mapy. CPU kręci 300-600MHz, kontroler TFT jedzie po DMA z podwójnym buforowaniem, pracuje dekoder audio i okolice, prąd żre aż mlaska. Dzięki temu jednak - rzucając na ułamek sekundy okiem na TFT masz _AKTUALNY_ widok mapy a informacje o manewrach komunikowane są zawczasu głosem. Nawigacja z 2xAA pracowałaby rzędu 30 minut do 2h.

- outdoorowa nawigacja pracuje z założeniem, że energii w bateriach ma starczyć na np. 24h, czyli można w tym czasie wykonać XYZ operacji, co przekłada się na średnio UVW operacji na sekundę. CPU ma mniejsze możliwości, taktowane jest niżej, refresh mapy zajmuje czas zależny od złożoności danego fragmentu i liczony w sekundach. Komunikaty głosowe możesz sobie w trampki wsadzić, dostajesz tylko beeep! przed manewrem. Przeliczanie trasy może trwać i minutę, jak trasa jest dłuższa, niż do sąsiedniego miasta.

Z outdoorowym odbiornikiem da się jechać, jeśli masz obok siebie kompetentnego pilota obsługującego ten odbiornik. W pojedynkę jest to lekkie samobójstwo, chyba, że rozmawiamy o nawigacji na poziomie co-200km-manewr-na-pustej-drodze.
-------------------------------------------
Marek Lewandowski

vit

1. MTK żre o połowę mniej prądu, niż SirfStar (przez co 60tka żyje krócej na bateriach) >> trzeba kupic lepsze baterie, 60 ma znacznie wiekszy ekran co wplywa na zuzycie baterii
2. MTK pracuje lepiej przy małych prędkościach >> a co blizej....?
3. Sirf jest nieco odporniejszy na zasyfiony sygnał (co idzie w parze z 2, bo ignoruje drobne wariacje pozycji) >> wh mnie jest wrecz przeciwnie - 60 kazde gowno zlapie i zinterpretuje,niewazne czy prawidlowo, ale zinterpretuje

semow > po mojemu, ale to subiektywne najfajniejsza zabawka to 60csx, idealna do samochodu- bo i nie gada, jak trzeba piszczy, ale ma opcje mute :)
te dedykowane do samochodu jakos wilgoci nie lubia - zupelnie nie wiem dlaczego :) a baterie (wbudowane aku) do rewelacyjnych nie naleza

mialem viste cx - poszla do ludzi (kolegi :) obecnie mam 60 i ostatnio dzieciak mowi ze tez by chcial gpsiaka, no ja pytam czy vista moze byc a ten bezczelny typek ze by 60 wolal a jeszcze bardziej colorado, ja mu ze kolorado wodoodporne nie jest, a on na to, ze niech juz bedzie jego strata i pocieszy sie 60 :) za woda to ok 285$, a viste ponizej 2stuff
-------------------------------------------
dzis sam jestem dziadkiem...

vit, jak byś spędził 2 minuty więcej nad formatowaniem Twojego posta, to dałoby się go przeczytać, a i Tobie korona by z głowy nie spadła.

1.
ML:TK żre o połowę mniej prądu, niż SirfStar (przez co 60tka żyje krócej na bateriach)
VIT:trzeba kupic lepsze baterie, 60 ma znacznie wiekszy ekran co wplywa na zuzycie baterii.

Wybacz, ale LOL. Po pierwsze, ja nie napisałem, że MTK żre mniej, bo Vista chodzi dłużej, tylko, że Vista chodzi dłużej, bo MTK żre mniej. Wyobraź sobie, że ja te dane nie z obserwacji handheldów biorę, tylko ze specyfikacji technicznej tych chipsetów, tudzież pomiarów.
Po drugie: do Visty też można wsadzić lepsze baterie i co?

2. Co masz na myśli pod ,,a co bliżej?''

3. Gdzie widzisz ,,a wręcz przeciwnie''? Spróbuj poruszać się z Sirfem powoli, tak 1-2km/h. Nie wdając się w niepotrzebne szczegóły, żeby móc byle hovno złapać, trzeba tolerować pewien margines błędu, żeby wskazania GPS nie latały po całej okolicy. Niestety, jak poruszasz się powolutku, to od pomiaru do pomiaru pozycja zmienia się za mało, żeby ,,wyleźć spod filra'' i w efekcie zamiast zmieniać się płynnie - skacze. Możesz tego nie widzieć na tracku, bo Garmin zapisuje domyślnie punkty po zmianie pozycji i w ten sposób dostajesz punkt co taki ,,hops'' i track wygląda gładko.

4. Co do idealności outdoora do samochodu to mam swoje, odmienne, zdanie. Nawet najprostsza nawigacja samochodowa sprawuje się o niebo lepiej.

Następna wersja 60tki pewnie będzie miała MTK, albo coś jeszcze nowszego - zauważ, że Vista HCx wyszła po 60tce i ma MTK, czyli musiało coś za MTK przemawiać. Nie podejrzewam, żeby tylko kwestia ceny (w końcu stare odbiorniki były tańsze, a jednak Garmin przestawił się najpierw na Sirfa a potem na MTK).
Dyskusja MTK vs. Sirf nie jest tożsama z dyskusją 60 vs. eTrex. To, który format urządzenia komu odpowiada ma się nijak do parametrów aktualnie używanego chipsetu GPS.

A za rozpuszczone dzieci to ja nie odpowiadam ;P

-- Dodane:

VIT: te dedykowane do samochodu [...] a baterie (wbudowane aku) do rewelacyjnych nie naleza

Nie rozumiem, dlaczego przyjęło się za prądożerność urządzenia winić akumulator?! To samo dzieje się przy telefonach: ''XYZ ma lepszą baterię, trzyma 5 dni, a ZYX tylko 3''. A w środku accu tej samej pojemności...

NuVi 600 ma np. accu 3.7V/1500mAh, czyli odpowiadający 2xNiMH 1.2V/2300mAh. To tak mało?!
---
Edytowany: 2008-07-17 01:45:46
-------------------------------------------
Marek Lewandowski

vit

Marek> nie formatuje posta by ladny byl, bo nie to ladne co ladne, a to co sie komu podoba, ale za to edytowac nie moge, bo takich uprawnien nie mam
nie czytaj liter czytaj miedzy wierszami :)

rozbawiles mnie tym stwierdzeniem:
''NuVi 600 ma np. accu 3.7V/1500mAh, czyli odpowiadający 2xNiMH 1.2V/2300mAh.'' - to oznacza, ze im wyzsze napiecie to zgromadzona energia jest mniejsza i....?????? to tak jakby 5g zlota wartosciowane w zl bylo warte 10g zlota wartosciowane $ - przeciez mAh to miara energii [1N*1m to 1J- dzul]-po odpowiednich przelicznikach: kaloria, (mili,kilo,mega,tera)watogodzina, elektronovolt, erg...
to co tu ma napiecie ???

* specyfikacji zasadniczo nie czytuje (choc znam) bardziej interesuja mnie testy uzytkownikow - tu polecam garniak-a - w specyfikacji moze byc napisane wszytsko ...
''Nie rozumiem, dlaczego przyjęło się za prądożerność urządzenia winić akumulator?! To samo dzieje się przy telefonach: ''XYZ ma lepszą baterię, trzyma 5 dni, a ZYX tylko 3''. A w środku accu tej samej pojemności...''
sam sobie odpowiedziales :) gpsy dedykowane do samochodu niezaleznie od czipsetu (przyklad nuvi 200, gdzie pchaja i sirfa i mtk) zasadniczo zra prad inaczej niz outdorowce - nuvi 350 na swoim aku ilestam mAh podziala sobie 5h w warunkach srednich, moja 60 na prostych bateryjkach bez ekstrawagancji nawigacyjnych 20pare godzin, a przytaczany uprzednio nuvi 200 niezaleznie od czipseta ok 5h, no chyba ze temperatura spadnie do -10st C i wowczas 60 zwalnia do kilkunastu godzin, a nuvi do 2h nie mowiac o obsudze ekranu w tej temperaturze, ze specyfikacji zas wynika, ze nie powinno sie w tej temperaturze pracowac z nuvim

* ''bo Garmin zapisuje domyślnie punkty po zmianie pozycji i w ten sposób dostajesz punkt co taki ,,hops'' i track wygląda gładko'' - nikt Ci nie kaze korzystac z opcji domyslnych, zawsze mozesz rejestrowac slad co staly czas i wowczas trak nie wyglada gladko - moze o to chodzi, sprobuj po-ump-owac zobaczysz jak wiele mozna sie nauczyc :)
dygresja nt czulosci: czy korzystales kiedys z bardzo precyzyjnej wagi (np laboratoryjnej) - nie wiem jak to jest obecnie, ale parenascie lat temu wynik podawany byl jako zakres tzn. wskaznik sobie plywal wokol jakiejs wartosci i uznawalo sie ta wartosc za pomiar - tu jest podobnie: duza dokladnosc obarczona niesystematycznym bledem
mam wrazenie ze plywanie mozna obsluzyc programowo tracac na czulosci urzadzenia - to tak jakbys mierzyl napiecie w gniazdku analogowym miernikiem w zakresie 0-500V w klasie jakiejstam i pomiar bylby staly, a gdyby sie ruszal to nalezaloby stanac jeszcze dalej, albo zamkna jedno oko, itd..

*''Sirf jest nieco odporniejszy na zasyfiony sygnal'' - sirf jest czuly i kazde gowno zbierze - w zwiazku z tym jest na zasyfiony sygnal mniej odporny bo odbicia od skal czy budynkow ustawiaja odbiornik w inne miejsca i potem wracaja do dawnej pozycji i wg mnie skoki bywaja wieksze

* nie bedzie klasycznego nastepcy 60 - jest colorado

a tak na koniec - moj dzieciak nie jest rozpuszczony tylko swiadomy :)
i na obsludze gps-w zna sie znacznie lepiej niz srednia, a zeby mnie nie zagial musialem poznac obsluge wszystkich uzytkowanych w rodzinie telefonow i gpsuff
-------------------------------------------
dzis sam jestem dziadkiem...

Z tego, co widzę Vista HCx też piszczy :)

Jak się będzie sprawował procesor w tych turystycznych urządzeniach? Czy to, że jest słabszy będzie się przekładało np. na wolniejszą reakcję przy dużej prędkości poruszania się? Jak będzie działał np. przy 100km/h?

Vit, pierdoły piszesz. J = V*A*s. Czyli żeby otrzymać (w J) zgromadzoną ENERGIĘ trzeba pomnożyć napięcie przez ,,pojemność'' w mAh i przez 3600 (sekund w godzinie). I tak, moje obliczenia się zgadzają, 3.7V 1500mAh zawiera tyle samo energii, co 2.4V 2300mAh, a Ty opuściłeś parę lekcji fizyki.

* przecież do k...nędzy piszę, że czas życia całego urządzenia nie zależy tylko od chipsetu!!!

* no to jak widzisz, że ślad przy zapisie co np. sekundę Ci skacze, zamiast iść płynnie, to widzisz dokładnie tę wadę Sirfa, o której piszę.
-------------------------------------------
Marek Lewandowski

Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42