Niekoniecznie:
RADY PRAKTYCZNE
1. Reklamując produkt niezgodny z umową, konsumenci spotykają się z protokołem reklamacyjnym. Jest on na ogół wypełniany w sklepie przez sprzedawcę, a konsument jest proszony o podanie określonych danych. Nie jest to żaden wzór pisma urzędowego, każdy sklep może taki protokół sporządzić na własne potrzeby, jednakże informacje w nim zawarte będą podstawą do uznania reklamacji. Dlatego poniżej podajemy wzór protokołu, który naszym zdaniem zabezpiecza interesy obu stron.
pieczątka (nazwa) sklepu
PROTOKÓŁ REKLAMACYJNY NR ….
Sporządzony w dniu.......... w związku ze zgłoszeniem reklamacji nr ............. z dnia ......
Imię i nazwisko nabywcy ...........................................................
Dokładny adres *.......................................nr telefonu *....................
Data wydania towaru ..............
nr dowodu zakupu.......... z dnia ...........................
Rodzaj towaru ........................................typ ..................................
cena ................ data produkcji ............... inne cechy........................
Producent ..................................................................................
Dokładny opis niezgodności towaru z umową...............................
....................................................................................................
........................................................................................................
Żądanie nabywcy co do sposobu załatwienia reklamacji:
* nieodpłatna wymiana na nowy bez zbędnej zwłoki **
* nieodpłatna naprawa bez zbędnej zwłoki
Jeżeli wymiana lub naprawa nie są możliwe z powodu:
* naprawa albo wymiana są niemożliwe
* naprawa albo wymiana nie mogłaby nastąpić w odpowiednim czasie
* naprawa albo wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności w postaci
to nabywca może żądać:
* odstąpienie od umowy - zwrot zapłaconej ceny
* obniżenie zapłaconej ceny o ....................
..................................................................................................
podpis sprzedawcy podpis nabywcy
Decyzja sprzedawcy.......................................................................
Uzasadnienie................................................................................. .........................................................................................................
.......................................................................................................
...............................................................................................
.....................................................................................................
................................. ...........................
miejscowość, data, podpis sprzedawcy podpis nabywcy
* Nabywca, który nie chce podać swojego adresu i nr telefonu powinien złożyć oświadczenie stwierdzające, że sam odbierze odpowiedź sprzedawcy i określić w nim termin
**Ewentualne wydłużenie terminu wymaga pisemnego uzasadnienia i powinno być uzgodnione z nabywcą
2. Konsument nie ma obowiązku podawać swoich danych osobowych, jeśli sobie tego nie życzy, może natomiast złożyć oświadczenie, którego przykładowy wzór zamieszczamy poniżej.
OŚWIADCZENIE
Imię i nazwisko nabywcy...............................................................
Nr protokołu reklamacyjnego.......................z dnia..........................
Oświadczam, że decyzję w sprawie zgłoszonej reklamacji odbiorę osobiście w terminie do dnia..........
.......................................
podpis nabywcy
3. Obowiązkiem konsumenta jest udowodnienie, że kupił dany towar właśnie w tym sklepie. Posiadanie paragonu ułatwia sprawę ale równie ważnym dokumentem może być wydruk z karty płatniczej lub wpis do karty stałego klienta.
4. Jeżeli dochodzi do zwrotu pieniędzy za towar niezgodny z umową, konsument otrzymuje kwotę równą zapłaconej, niezależnie od tego czy cena tego towaru od dnia zakupu wzrosła czy została obniżona.
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/...?story=140