27-09-2016, 23:51
@ludz - ''Jeśli ktoś naprawdę nie może kupić (co przy cenie używanego kasku poniżej stówki jest wątpliwe, no ale spoko) odpowiedniego kasku, to lepiej jakikolwiek kask, niż żaden. Zgodzisz się?''
Oczywiście tak.
@Piotrunio ''Ale jeżeli ktoś mnie zapyta, czy do wyjścia w Tatry, na Rysy, Kozi, czy Kościelec trzeba kupić kask za 120 zł, to odpowiem, że nie. Jeżeli ktoś ma zwiększoną potrzebę bezpieczeństwa (i ma takowy) można wziąć rowerowy, albo budowlany.''
Jeśli wybieram się na Rysy lub Kościelec szlakiem turystycznym kask jest właściwie zbędny. Oczywiście kask przemysłowy zwiększy bezpieczeństwo na szlaku na Rysy, masz rację. Skoro jednak szansa na uderzenie kamieniem jest tam znikoma, darowałbym sobie nawet budowlany. Jeśli natomiast idę na Kozi Wierch i mam zamiar przechodzić odcinek Orlej Perci lub schodzić z Koziej Przełęczy, to idę przez miejsca w których grozi mi potencjalne uderzenie spadającym kamieniem, ale także upadek i uderzenie głową w skałę. I w tym momencie kask budowlany jest mniej bezpieczny, gdyż uderzenie może nastąpić z boku.
@McTofik - nie, jest wiele modeli kasków wspinaczkowych bez takiego wypełnienia. Nie jest to więc warunek, raczej częsty przypadek w obecnych konstrukcjach.
Pytanie: czy będąc na takim szlaku potrafimy odpowiednio wcześnie rozpoznać trudności? Czy osoba idąca w kasku budowlanym będzie potrafiła w odpowiedniej chwili powiedzieć sobie ''OK, dalej robi się za trudno i za stromo. Teren grozi upadkiem, dalej już nie idę.''? Istnieje spore ryzyko, że amator idący w takim sprzęcie przeszacuje siły. I gdy wtedy znajdzie się w sytuacji niebezpiecznej, jego niepełnowartościowy sprzęt ma mniejszą szansę mu pomóc.
Idea, by na ''łatwe szlaki'' i ''1-2 razy w roku'' zabierać kask budowlany przypomina mi sytuację, w której ktoś na te same szlaki proponowałby wyjście z liną żeglarską. Co z tego, że nie przeszła testów na ostrej krawędzi i nie ma certyfikatu? Oczywiście lepsza lina żeglarska niż żadna. Góry są jednak nieprzewidywalne i nie da się wykluczyć, że to co mamy, będzie musiało ratować nasze lub czyjeś życie. A wtedy nie chciałbym powierzać życia linie żeglarskiej lub kaskowi budowlanemu.
-------------------------------------------
http://www.lukaszsupergan.com/
Oczywiście tak.
@Piotrunio ''Ale jeżeli ktoś mnie zapyta, czy do wyjścia w Tatry, na Rysy, Kozi, czy Kościelec trzeba kupić kask za 120 zł, to odpowiem, że nie. Jeżeli ktoś ma zwiększoną potrzebę bezpieczeństwa (i ma takowy) można wziąć rowerowy, albo budowlany.''
Jeśli wybieram się na Rysy lub Kościelec szlakiem turystycznym kask jest właściwie zbędny. Oczywiście kask przemysłowy zwiększy bezpieczeństwo na szlaku na Rysy, masz rację. Skoro jednak szansa na uderzenie kamieniem jest tam znikoma, darowałbym sobie nawet budowlany. Jeśli natomiast idę na Kozi Wierch i mam zamiar przechodzić odcinek Orlej Perci lub schodzić z Koziej Przełęczy, to idę przez miejsca w których grozi mi potencjalne uderzenie spadającym kamieniem, ale także upadek i uderzenie głową w skałę. I w tym momencie kask budowlany jest mniej bezpieczny, gdyż uderzenie może nastąpić z boku.
@McTofik - nie, jest wiele modeli kasków wspinaczkowych bez takiego wypełnienia. Nie jest to więc warunek, raczej częsty przypadek w obecnych konstrukcjach.
Pytanie: czy będąc na takim szlaku potrafimy odpowiednio wcześnie rozpoznać trudności? Czy osoba idąca w kasku budowlanym będzie potrafiła w odpowiedniej chwili powiedzieć sobie ''OK, dalej robi się za trudno i za stromo. Teren grozi upadkiem, dalej już nie idę.''? Istnieje spore ryzyko, że amator idący w takim sprzęcie przeszacuje siły. I gdy wtedy znajdzie się w sytuacji niebezpiecznej, jego niepełnowartościowy sprzęt ma mniejszą szansę mu pomóc.
Idea, by na ''łatwe szlaki'' i ''1-2 razy w roku'' zabierać kask budowlany przypomina mi sytuację, w której ktoś na te same szlaki proponowałby wyjście z liną żeglarską. Co z tego, że nie przeszła testów na ostrej krawędzi i nie ma certyfikatu? Oczywiście lepsza lina żeglarska niż żadna. Góry są jednak nieprzewidywalne i nie da się wykluczyć, że to co mamy, będzie musiało ratować nasze lub czyjeś życie. A wtedy nie chciałbym powierzać życia linie żeglarskiej lub kaskowi budowlanemu.
-------------------------------------------
http://www.lukaszsupergan.com/
-
https://lukaszsupergan.com/
Przewodnik "Szlaki Polski. 30 tras długodystansowych":
https://lukaszsupergan.com/produkt/szlaki-polski/
https://lukaszsupergan.com/
Przewodnik "Szlaki Polski. 30 tras długodystansowych":
https://lukaszsupergan.com/produkt/szlaki-polski/