To forum wykorzystuje pliki cookie
To forum wykorzystuje pliki cookie do przechowywania danych logowania, danych o Twojej ostatniej wizycie, pliki cookie na tym forum śledzą również tematy, które przeczytałeś. Korzystanie z forum oznacza akceptajcę ustawień plików cookie. Możesz zmienić ustawienia plików cookie w dowolnym momencie w swojej przeglądarce.


Nie wiesz? zapytaj! - krótkie pytania, szybkie odpowiedzi
Witam,

Pytanie o czeską część Karkonoszy:
czy szlak ze Szpindlerowego Młyna na Krakonoš (żółty) jest obecnie zamknięty?
Wg Mapy Turystycznej jest zamknięty z uwagi na zagrożenie lawinowe, natomiast na stronach
https://www.krnap.cz/omezeni-na-cestach/
oraz
http://gis.krnap.cz/mapy/omezenipruchodu/
go nie znajduję - chyba że nie umiem w czeski :)

I analogicznie niebieski z Klínovki do Młyna

Dzięki za pomoc.
-------------------------------------------
Łukasz

Odpowiedz
Czołem!
Czy takie kurtki nadają się na zimę (miasto + lajtowa turystyka):
https://8a.pl/kurtka-the-north-face-reso...black.html
https://8a.pl/kurtka-ocieplana-merrell-f...phalt.html
?

Odpowiedz
Gdzie najtaniej zamówić wysyłkowo napęd do roweru na poziomie alivio?

Odpowiedz
CentrumRowerowe.pl ma (miało?) dobre ceny. Ale czy znajdziesz to, czego szukasz to nie wiem.
-------------------------------------------
https://gameoflife-nextround.blogspot.com

Odpowiedz
ostatnio kupowałem w xtrabike ale teraz szału tam nie ma
Teraz zbieram się do wymiany napędu, pewnie jeszcze jakieś drobiazgi, może oponka, linki to zbiorę sobie na paczkę.
Zaraz obczaję sobie centrum.
Coś się zmieniło w podejściu 3 łańcuchy vs częsta wymiana? Teraz miałem 3 i rotowałem.

Odpowiedz
Ja i luba używamy w swoich rowerach dwóch łańcuchów na zmianę. Rotacja co ok. 1000 km. Nabite w obu ponad 10 000 km i napędy (9*3) mają się dobrze.
-------------------------------------------
https://gameoflife-nextround.blogspot.com

Odpowiedz
Ja rotując co 300 widziałem znaczące naciągnięcie, ale jestem ciężki więc to może mieć znaczenie. Rotacje są trochę kłopotliwe, stąd pytanie.

Odpowiedz
Naciągnięcie łańcuchów ma miejsce i owszem ale korba, zęby na kołach są w nie najgorszym stanie i jeszcze popracują. Nie dorobiły się kształtu płetwy rekina a to droższe elementy od łańcuchów.

My z kolei większość km nabiliśmy na rowerach z bardzo dużym obciążeniem (waga jednego obciążonego roweru wynosiła w granicach 70 kg + nasze ciała, czyli sumarycznie ponad 140 km), w warunkach pogodowych najczęściej pod przeciwny, silny wiatr i w dużym zróżnicowaniu terenowym (od równin po góry), co wymuszało silne naciskanie na pedały ;-)

Wymiany łańcuchów zawsze dokonywaliśmy podczas dłuższych postojów w bardziej cywilizacyjnych warunkach - tam, gdzie mogliśmy składować bezpiecznie bambetle i gdzie był dostęp do ciepłej wody, by po całej operacji móc się dokładnie umyć. W warunkach domowych nie ma z tym problemu.

Odpowiedz
po co robi się takie zamiany łańcuchów? żeby równomiernie się zużywały i żeby było mniej luzów na zębatkach, bo przy ''wykańczaniu'' jednego łańcucha i zakładaniu nowego na już zużytą zębatkę jest większy ''skok luzu'' ?....takie laickie pytanie :)

Odpowiedz
grendel - niby, że nie jest ale to zawsze jakaś tam papranina a pytałem bo może coś się zmieniło w międzyczasie ;)

komodus - tak, zasadniczo albo trzeba często wymieniać łańcuchy na nowe zanim wydłużenie wymusi zużycie korby bo łańcuch się naciąga i to powoduje wyrabianie się zębów w korbie (ogniwa łańcucha się wydłużają się i potrzebne zagłebienia w korbach muszą się dostosować). Albo rotuje się np 2 lub 3 łańcuchy, żeby rozciągały się równomiernie razem z wyrabianiem korb. Można nie wymieniać ale wtedy wszystko idzie szybciej, przy 3 łańcuchach powiedzmy wydłużasz żywotność 2x a łańcuch jest najtańszym elementem. Ja też wymieniam środkową zębatkę zamiast korby np co drugi napęd.

Odpowiedz
dokładnie tak. Jeśli używasz już mocno rozciągniętego łańcucha, to zębatki też się bardziej ścierają. I jak za długo na takim rozciągniętym łańcuchu pojeździsz, to po wymianie łańcucha na nowy nie da się jeździć - nie jest sparowany z zużytymi zębatkami, i np. może sam z siebie przeskakiwać.
A jak używasz 3 łańcuchów na zmianę, i każdy wymieniasz po mniejszej ilości km, to po np. 4x3 takich zmianach masz podobnie zużyte i zębatki, i łańcuch, i da się komfortowo jeździć.

edit: nie zauważyłam poprzedniego postu, napisałam to samo :)
---
Edytowany: 2019-05-22 13:36:27

Odpowiedz
m, malusienka

Łańcuch się nie wydłuża. To tylko potoczne (błędne niestety) twierdzenie. Gdyby tak było, tzn. gdyby łańcuch ulegał wydłużeniu, wystarczyłoby odjęcie kilku ogniw. A takie odjęcie nie daje nic.

W łańcuchu poprzez kontakt z zębami zębatek zużywają się (ścierają) rolki przez co rośnie między nimi odległość w ogniwie. Długości ogniw pozostają bez zmian, rośnie w nich jedynie szczelina. Do pomiaru tej szczeliny służy prosty przyrząd za kilka/naście złotych - miernik zużycia łańcucha.


[Obrazek: 3394-17027-1.jpg]


[Obrazek: 3394-17027-2.jpg]

Odpowiedz
Tak, wiem, ale patrząc na łańcuch fizycznie jako całość rzeczywiście on się wydłuża - skoro przerwy między ogniwami są coraz większe, to i stary łańcuch będzie dłuższy niż nowy z taką samą ilością ogniw. Ale rzeczywiście skrócenie w niczym nie pomoże.

Odpowiedz
Powtórzę jeszcze raz. Nie, łańcuch się nie wydłuża. Nie jest z gumy 😂. Jeżeli nowy łańcuch liczył sobie 180 cm, to po przejechaniu obojętnie jakiej ilości kilometrów będzie sobie liczył nadal 180 cm.

Nie wydłużają się przerwy pomiędzy ogniwami, tylko w wyniku tarcia ścierają się rolki w zakresie jednego ogniwa. Zwiększenie odległości następuje wewnątrz ogniwa, które nie zmienia swojej długości. Zmierz sobie z zewnątrz kilka dowolnie wybranych ogniw z łańcucha nowego i ''wyciągniętego''. Jaśniej już nie wytłumaczę.
-------------------------------------------
https://gameoflife-nextround.blogspot.com

Odpowiedz
Grendel - wydłuża, przyłóż stary łańcuch do nowego a zobaczysz. Odjęcie ogniwa niestety nie mogłoby pomóc bo rozciąga się proporcjonalnie, każde ogniwo, nie od końca.
Czy rozciągnięcie następuje poprzesz rozciągnięcie bocznych ścianek czy nabranie luzu/wyrabianie rolek - nie wiem. Faktem jest, że łańcuch nabiera długości, nie skokowo po ogniwie, tylko stopniowo ;) Nabiera też długości jako całość a boczne ścianki są nawet w starym łańcuchu dobrze osadzone na osiach. Gdyby nabierał poprzez luz na osiach to łańcuch musiałby się rozpaść. Gdyby to było tylko zużycie rolek to łańcuch nie nabierałby całkowitej długości. Więc raczej skłaniam się ku rozciąganiu bocznych elementów.

Ja nie teoretyzuję. 3 łańcuchy stosuję od bardzo dawna i za każdym razem, po zakończeniu cyklu i oczyszczeniu porównuję długość łańcuchów wybierając najkrótszy jako pierwszy w kolejnym cyklu. Taki cykl 3x300km potrafi wyciągnąć 5mm na łańcuchu a porównuję oś do osi na długości całego łańcucha wieszając je na gwoździu.

Z resztą gdyby chodziło tylko o wytarcie rolek to odległości dla zębów korby/kasety by się nie zmieniały bo przez zużycie wszystkich rolek odległości oś do osi i tak pozostają niezmienne gdyż korba czy kaseta działają w jednym kierunku a nie rozciągając rolki w przeciwnych kierunkach na jednym ogniwie a więc i stary i nowy łańcuch pasowały by do tych samych korb.


Z resztą nie ma co teoretyzować - porównaj stary łańcuch do nowego.

Odpowiedz
Jakby ktoś potrzebował streszczenia powyższej dyskusji:

Dla Grendela długość łańcucha to suma długości poszczególnych ogniw, a dla reszty to całkowita długość napiętego łańcucha. Co też próbują sobie wyjaśnić.

Jeszcze ze dwie strony i będzie jakiś konsensus.

Odpowiedz
Hej czy któryś z forumowiczów jest bardziej oblatany* z programem miles-and-more i może podpowiedziec jak skorzystać z tzw Mileage Pooling( gromadź mile wspólnie z rodziną i przyjaciółmi)

Wedlug opisu na stronie ta opcja powinna być dostepna z poziomu aplikacji ale za cholerę nie mogę znaleźć

https://www.miles-and-more.com/row/pl/pr...e/app.html

Ps
Jakby ktoś nie słyszał dla nowych uzytkownikow Aplikacji jest +500mil



*hehe jak dwuznacznie pasuje;)
---
Edytowany: 2019-05-24 11:07:21

Odpowiedz
Mogę tylko podejrzewać, ze jest to jedna z tych funkcji niedostępnych dla innych nacji poza Niemcami, Austriakami i chyba Szwajcarami.
-------------------------------------------
Jurek

Odpowiedz
Hej, czy ktoś z Was wynajmował ostatnimi czasy auto we Włoszech i mógłby napisać jakie mniej więcej kwoty były blokowane na karcie kredytowej przy wynajmie?

A także pytanie, czy jeżeli przy wynajmie np przez stronę Car Rental wybiorę pełne ubezpieczenie to z automatu nie będzie blokowany wkład własny z tytułu uszkodzeń lub kradzieży auta?
---
Edytowany: 2019-05-27 12:11:30

Odpowiedz
To pewnie wszystko zależy od samochodu,wypożyczalni i rodzaju ubezpieczenia. Przy pełnym ubezpieczeniu to chyba jakieś pieniądze za paliwo było, około 100-150 euro. Przy braku ubezpieczenia, czy jakimś podstawowym i małym samochodzie chcieli około 3000 euro

Odpowiedz


Skocz do: