To forum wykorzystuje pliki cookie
To forum wykorzystuje pliki cookie do przechowywania danych logowania, danych o Twojej ostatniej wizycie, pliki cookie na tym forum śledzą również tematy, które przeczytałeś. Korzystanie z forum oznacza akceptajcę ustawień plików cookie. Możesz zmienić ustawienia plików cookie w dowolnym momencie w swojej przeglądarce.


LAWINY! - Sondy, nadajniki, łopaty, etc.
#41
To ja moze z innej beczki - jaka sonde?
Zalezy mi na wadze, ale i na jakosci.
Ceny sa wszystkich podobne wiec - czym sie sugerowac?
Np Grivel Probe jest duzo lzejsza od Black Diamond tej samej dlugosci, z drugiej strony Grivel to (tylko?) 240 cm.
Jakich Wy uzywacie? Jaka linka mocujaca bedzie najlepsza? Czy sonda wazaca 200 g i mniej jest OK, czy tez lepiej nie oszczedzac i wybrac model klasyczny, ok. 300 g?
-------------------------------------------
Robert

Odpowiedz
#42
Kup sondę o długości do 240 cm. Dłuższej nie ma sensu, a ciężar nie jest w tym wynalazku istotny. Ważne, aby system blokowania był pewny, tak, abyś mógł bez kłopotu rozłożyć sondę i połączyć jej elementy.

Ratownicy używają sond do 300 cm, ale nie warto kupować tak długiej. Słyszałem o badaniach prowadzonych na lawiniskach które mówią, że w czasie który pozwala na przeżycie ofiary przeszkolony turysta/wspinacz dokopie się do głębokości ok. 200 cm. Znacząco dłuższa sonda w niczym więc nie pomoże, niestety.

Na koniec apel do wszystkich. Moi drodzy, nie sądźcie, że wątek ten może zastąpić kurs lawinowy. Nie sądźcie, że można nauczyć się poszukiwania ofiary z książek. Aby opanować tę umiejętność MUSICIE wyjechać w góry, nauczyć się obsługi piepsa i pod okiem instruktora poćwiczyć poszukiwanie 'manekina' w 'lawinie'. Bez praktyki nie ma mowy o bezpieczeństwie. Wszelkie patenty typu butle do paintballa z tlenem (czy stosujący ten patent pomyślał o masce i reduktorze, i o tym czy butla jest czysta tlenowo?) zakrawają na kpinę...

Polecam kurs turystyki wysokogórskiej, choć sam nigdy nie skończyłem wiem, że warto. Po co komu wiedza o dostępnych na rynku łopatach i detektorach, gdy nie będzie wiedział jak ich użyć?
-------------------------------------------
http://www.lukaszsupergan.com

Odpowiedz
#43
Jeśli interesuje kogoś Was tematyka lawin, to poza popularną 'Kochaj śnieg, unikaj lawin' polecam 'Avalanche handbook', która znaleźć można tu:

http://tnij.org/bezplawinowe

Nowsze wydanie tej książki można pożyczyć np. bibliotece Klubu Wysokogórskiego Warszawa.
-------------------------------------------
http://www.lukaszsupergan.com

Odpowiedz
#44
hej sołtys, i na tym forum sie widzimy ;) dzieki za linka do ksiazki, przyda sie.

Odpowiedz
#45
sołtys, jak zawsze masz 100% racji, tu może nawet 150...
-------------------------------------------
http://majtra.blogspot.com

Odpowiedz
#46
Hmm, dzieki za info odnosnie stricte stosowania sprzetu. Z pewnoscia je uwzglednie:)

Tyle, ze dalej nie wiem co z techniczna strona calej sprawy - czyms pewnie jednak te sondy sie roznia - jakoscia linki w srodku, jakoscia wykonania ogolnie, srednica itp. Gdyby ktos sie podzielil wlasnymi doswiadczeniami - moze co uzywa i dlaczego lub tez podzielil sie swoja opinia, bylbym zobowiazany :) Niestety, na stronach www producentow nie pisza o ''super sprawnym systemie blokowania'', albo ze ''nasz system blokowania nie dziala'' :( Co jest dosc oczywiste:)

Licze wiec na uzytkownikow - chyba sa jednak tacy, ktorzy juz praktycznie uzywaja takiego sprzetu:)

p.s. swietna ksiazka - dzieki za link!
---
Edytowany: 2009-12-23 00:43:43
-------------------------------------------
Robert

Odpowiedz
#47
Wybierz sondę, która rozkłada się szybko. Black Diamond ma patent polegający na złożeniu sondy i zablokowaniu wewnętrznego stalowego cięgła jednym pociągnięciem. Większość dostępnych modeli wyposażonych jest w podobne rozwiązanie. Odrzuć najtańsze, pogadaj ze sprzedawca i naucz się nią operować.

W warunkach polowych sonda jest (po detektorze i łopacie) najmniej przydatnym elementem.
-------------------------------------------
http://www.lukaszsupergan.com

Odpowiedz
#48
Dzieki za informacje. Wlasnie na Black Diamond'a patrzylem. Lopate juz mam Grivel'a i jestem z niej bardzo zadowolony. Detektor - tu mam rozkmine w co inwestowac, ale musze wiecej doczytac o roznicach miedzy zakresami, dzialaniem full cyfrowym i analogowo-cyfrowym, poszukiwaniem wielu - jednej osoby itp. Licze tez na posezonowa obnizke cen:)

Przy okazji, TOPR w tym roku dostal nowy sprzet i beda organizowali szkolenia - na dzis wiadomo o Pieciu Stawach i Chocholowskiej.
-------------------------------------------
Robert

Odpowiedz
#49
OT: a gdzie widziałeś info o chochołowskiej ?;>
---
Edytowany: 2009-12-23 16:02:47

Odpowiedz
#50
Napisalem do TOPR-u pytanie i mi tak wlasnie odpisali:) Szczegolow jeszcze nie znam.
-------------------------------------------
Robert

Odpowiedz
#51
czy jest może wśród szanownych forumowiczów ktoś, kto mógłby mi pomóc w wyborze detektora (+ krótkie uzasadnienie), mam do wyboru 2:
Arva Evolution 3
oraz
Tracker DTS
nie potrafię (a może za szybko się poddaję?) niestety znaleźć miejsca, w którym wszystkie istotne parametry byłyby jasno wyświetlone, na tyle jasno, że o żadnym bym nie zapomniał i dla obu ''pipsów'' byłyby kompletne

Odpowiedz
#52
Wysil się poszukaj i poczytaj na http://www.skitury.fora.pl/. Osobiście kupiłem Trackera DTS dlatego, że w testach ludzie bez doświadczenia zawsze tym ustrojstwem znajdywali szybciej i prościej.

Odpowiedz
#53
przymierzam sie do zakupu lopaty i sondy, chodza mi po glowie 2 modele: BCA Arsenal Probe z sonda 240cm mieszczaca sie w rurze i BCA Arsenal Saw z zintegrowana pila 35cm w rurze. Saw ponadto jest ma wieksza powieszchnie i zdaje sie jest teleskopowa. kusi Arsenal Probe bo jest 2in1, ciezko mi stwierdzic, czy owe ostrze 35cm przyda mi sie az tak bardzo przy budowie stanowiska. z kolei - pytanie czy sonda 240cm jest wystarczajaca, przydaloby sie przejrzec opisy akcji ratowniczych aby ocenic srednie przysypanie... ostatecznie jedna z tanszych lopat, jak np. BCA Traverse EXT + sonde oddzielnie... co Wy na to ?

Odpowiedz
#54
w obu łopatach możesz mieć szuflę tour lub companion, sonda w arsenalu jest dosyć giętka, koniec końców wziąłem właśnie traverse ext i sondę standardową 240. Co prawda trzeba nosić osobno, ale traverse po złożeniu jest krótsza, po rozłożeniu dłuższa, cenowo wychodzi tak samo...

Odpowiedz
#55
ostatnio mialem okazje podzialac troche modelem Traverse EXT, sensowny. powierzchnia identyczna jak w Arsenalu zdaje sie, plusem jest wlasnie rura, ktora w plecaku zajmuje mniej miejsca, a po rozlozeniu jest wiekszy komfort w dzialaniu. niestety irytuje mnie noszenie sondy oddzielnie. roznica pomiedzy alu 240 a wlokno 260 w cenie chyba 40zl. mam kijki z wlokna, chwale sobie. pytanie czy wlokno przy takim wyginaniu na pewno da rade, i ile lzejszy jest od alu - nie moge cos znalezc wartosci...

Odpowiedz
#56
profile 240 - 247 g
carbon 260 - 209 g i jest krótsza o 4 cm po złożeniu.

Odpowiedz
#57
jezeli dluzsza o 20cm po rozlozeniu, lzejsza i krotsza po zlozeniu to chyba doloze roznice, o ile zdycyduje sie na koncept lopata, sonda oddzielnie.
korci mnie za to chowanie jej do rury. zamiast 2 przedmiotow w plecaku, mam 3... przy mocno obciazonym plecaku moze sie uszkodzic sonda do tego.

ile cm dluzsza jest rura po rozwinieciu w Traverse od Arsenal Probe ?
ok, dogrzebalem sie do cyferek.

bardzo podoba mi sie rowniez lopata Ortovoxa Professional Alu II, niestety sporo drozsza od Traverse. w UK kosztuje ok 200zl ale z transportem wyjdzie prawie tyle samo co w kraju. z roznic na korzysc Ortovoxa, fragment antyposlizgowy na rurze, Axe function, dluzsza o 8cm, nie wiem czy tez ciut nie jest glebsza. niestety ciezsza o jakies 160g, pewnie tez dluzsza po zlozeniu i niestety drozsza...
---
Edytowany: 2011-02-05 18:10:02

Odpowiedz
#58
macie jakies doswiadczenie z detektorami Arva, np model Axes 3 ? wyczytalem ostatnio w jakims tescie Evo 3, iz zasieg realny jest ok 30m, przy ponad 40 w trackerze bca, piepsie dsp etc
ciekawi mnie tak niski wynik, przypadek, kwestia egzemlparza, modelu Evo 3 itp ?

Odpowiedz
#59
polecam sondę BD używałem ją na szkoleniu, w porównaniu do takich na sznurek, który mi się urwał i wypadłem z grupowego poszukiwania to jak maluch i mercedesa co do piepsów, moje podejście jest takie, że kupię sobie analoga
-------------------------------------------
Dariusz Finster

Odpowiedz
#60
To samo co BD, a taniej oferuje BCA- ze stalową linką i szybką blokadą.

Odpowiedz


Skocz do: