To forum wykorzystuje pliki cookie
To forum wykorzystuje pliki cookie do przechowywania danych logowania, danych o Twojej ostatniej wizycie, pliki cookie na tym forum śledzą również tematy, które przeczytałeś. Korzystanie z forum oznacza akceptajcę ustawień plików cookie. Możesz zmienić ustawienia plików cookie w dowolnym momencie w swojej przeglądarce.


Obuwie pod raki automatyczne
#1
Zamierzam kupic jakies buty do raków automatów. i prosze was o rady.
jakie buty i czym sie kierowac przy kupnie takich butów
-------------------------------------------
speleo ziom

Odpowiedz
#2
skorupy. np. scarpa vega
-------------------------------------------
mutee

Odpowiedz
#3
Walter02 zapodał kiedyś, żeby do automatów kupować jedynie skorupy, ponieważ w innym wypadku należy się liczyć z szybkim zniszczeniem podeszwy.cosik takiego mu się przydarzyło osobiście, więc kieruj się do niego.
gdzieś pisał też o tym na forum ale jakoś nie mogę znaleźć gdzie.

Odpowiedz
#4
raczej kupuje sie raki do butów a nie odwrotnie. Jeżeli chcesz się tylko ostro się wspinać to skorupy. Jeżeli również chcesz butów używać do chodzenia to zdecydowanie buty skórzane. Mam i mogę polecić Scarpa Cumbre. Dobrą opinię mają również La Sportivy Nepal Extreme. Oba modele nadają się w 100% pod automaty.

Odpowiedz
#5
Faktycznie, najbardziej popularne skorupy to Scarpa Vega.

Pod raki automatyczne moga być tez skórzaki, ale tylko klasy D - a więc z odpowiednia sztywną podeszwą. Np. Meindl Air Revoltion 9.0, Meindl Crack lub Hanwag Lhotse.

Munkas ma jednak rację, że kolejnosć zakupów powinna być odwrotna;-)

pozdrówka
-------------------------------------------
Tomaszek

Odpowiedz
#6
chodzi mi o to ze najperw kupie buty a po tem raki. Tylko napisalem aby bylo wiadomo ze nie chodiz mi o treki tylko o buty do ktorych mozna wpiac raki typy automatycznego. Buty te maja byc bardziej do chodzenia niz do wspinaczki. I słyszalem ze do chodzenia to sa lepsze skórzane a do wspinu skorupy plastikowe. W alpy i w kaukaz tatry. Jak rozmiawailem ze znajomym ktory byl na kazbeku to mowil ze tam tylko skrupy z plastiku.
-------------------------------------------
speleo ziom

Odpowiedz
#7
myslaem nad kaylandami contakt 2500, chiruca mont blanc, trezeta makalu, scarpa manta, maindl rewoluton 7, ale jak macie jakies inne propzycje to bede wdzieczny
-------------------------------------------
speleo ziom

Odpowiedz
#8
Skorupy są butami przeznaczonymi głównie do wspinaczki lodowej. Obecnie produkuje sie wiele modeli butów skórzanych ( patrz post np.Tomiska), które posiadają równie sztywna podeszwę jak skorupy. Praktycznie wszystkie z tej grupy nadają się pod automaty. Kup buty z przeznaczeniem wspinaczka/ mountaneering. Manty są wg mnie zbyt delikatne na ostrzejsze chodzenie. to taczej but na zimowe beskidy. Zwróć uwagę na ciężar buta, niektóre skorupu podchodzą pod 3 kg a to już sporo. Niestety w Polsce jest bardzo skromny wybór i jesli masz ambitne plany i kupujesz dość drogie buty na ładnych kilka sezonów to wybierz sie do jakiegoś przyzwoicie zaopatrzonego sklepu np. do berlina, pragi lub do popradu. Wiele zależy od kształtu i budowy stopy. Radzić można wiele ale dopasować możesz buty tylko sam.

Odpowiedz
#9
stary, jak myslisz o wyzszych gorach to tylko skorupy. pomysl sobie ze jak skora buta zamarznie to peknie, jak podeszwa tez sie mocno przemrozi to rowniez moze peknac. kolejna sprawa jest izolacja - tutaj skorupy bez watpienia sa lepsze. mam swiezutkie informacje bo kolega byl na leninie w tym roku i wszedl. a jego kolega w skorzanych bucikach, ze tak powiem ''mykał w podskokach'' na dol :)
-------------------------------------------
mutee

Odpowiedz
#10
z:-> no, między Tatrami a Pikiem Lenina jest jeszcze spory obszar, czyli np. Alpy i Kaukaz. Tutaj ciężkie skórzaki powinny spokojnie wystarczyć.

Natomiast skorupy zdecydowanie tam, gdzie masz do czynienia z bardzo niskimi temperaturami (Pamir, Andy, Himalaje). ich dodatkową zaletą jest botek wewnętrzny, w którym możesz spać.

point;-> nie znam wszytskich modeli, ktore wymieniasz, ale używałem wiele lat Meindle AR 7.0. One sa wprawdzie ''bedingt steigeisenfest'', ale moim zdnaiem głównie do raków paskowych, ostatecznie półautomatów. Pod automaty, na ciężśze warunki to AR 9.0 lub Crack.

pozdrówka
-------------------------------------------
Tomaszek

Odpowiedz
#11
Skorupy sa dobre na wielodniowe wyprawy i latwiejsze drogi lodowe (do WI4).
Jezeli chcesz sie wspinac po naprawde trudnych drogach lodowych i w mikscie
to buty ze skory sa nie zastapione.
Mam troche doswiadczenia z obu typami obuwia. Przez wele lat uzywalem jedynie skorup. W 2003 zakupilem pare la sportiva nepal extereme (wyslalem opinie na temat owych butow - nie zostala jednak jeszcze opublikowana).
Roznica we wspinaniu OGROMNA nie mowiac juz o podejsciach.
Jezeli nie masz zamiaru spedzac w namiocie wielu dni zima to zdecydowanie proponuje buty ze skory.

cheers!

Odpowiedz
#12
stary, jezeli twierdzisz ze skorupy nie nadaja sie na trudne drogi, to zycze powodzenia w dalszej dzialalnosci.
-------------------------------------------
mutee

Odpowiedz
#13
z.... przeczytaj dokładnie pierwszy post pointa. Jeśli pyta o takie buty, znaczy, że jest na tyle rozsądny by poradzić się innych i że nie ma dużego doświadczenia w górach. pewno nie wybiera się zimą na Lhotse.
Buty skórzane nowszej generacji nia '' łamią'' się na mrozie. To buty przeznaczone głównie do długich wspinaczek w górach typu alpejskiego.
Na Lenina Point się pewnie się nie wybiera. Na extremalne mrozy napewno lepsze są buty podwójne, lecz napewno nie są to skorupy tylko buty typu everest milleta. Popatrz na aktualną ofertę wiodących firm. produkuje się tylko kilka modeli, praktycznie brak nowości. Skorupy odchodzą do lamusa

Odpowiedz
#14
No na lenina to raczej nie. Ale alpy to tak. A moze mi jeszcze powiecie na co zwracac uwage przy kupnie takich butów.
-------------------------------------------
speleo ziom

Odpowiedz
#15
mowcie co chcecie. skorupy najlepsze sa i basta


ps. mam pytanie - stanales kiedys nieopatrznie rakiem na bucie skorzanym?
-------------------------------------------
mutee

Odpowiedz
#16
drogi munkasie - moze mi wytlumaczysz zatem - czemu duza wiekszosc ludzi wspina sie w tatrach zima w skorupach. sa to gory typu alpejskiego, jest zimno itd a oni jednak popylaja w tych syfiastych skorupach. glupota? niedopatrzenie? konserwatyzm? zboczenie?
-------------------------------------------
mutee

Odpowiedz
#17
a moze cena? but skorzany to wydatek powyzej 1000zl, skorupe mozna kupic (uzywana scarpa vega za 400zl, ja kupilem Lowa Quantum za zlotych 170!) za znacznie mniejsze pieniadze.. wiec dopoki nie dorobie sie skorzanych butow niestety zmuszony jestem popylac w skorupach...

Odpowiedz
#18
do kolegi z:
piszesz : ''stary, jezeli twierdzisz ze skorupy nie nadaja sie na trudne drogi, to zycze powodzenia w dalszej dzialalnosci''
Nie twierdze, ze sie nie da loic trudnych drog w skorupach. Na wlasne oczy
widzialem faceta robiacego droge ok 7a na boso ale uwazam, ze byloby mu duzo latwiej w butach. Ze skorupami podobnie da sie pewnie przejsc w nich M12 ale to bedzie DUZO trudniej niz w skorzanych.
PS
Czy widziales kogos bioracego udzial w zawodach (wspinanie po czystym lodzie) obutego w skorupy?
To ze ludzie w Tatrach wspinaja sie glownie w skorupach wynika chyba z pobudek ekonomicznych niewielu mlodych ludzi stac na posiadanie dwoch par.

cheers !



Odpowiedz
#19
cos mieszasz. najpierw piszesz o lodach, mieszasz z mikstem (WI i M) a do tego dorzucasz zawody. na zawodach wspina sie w ogole w innych butach, tak samo jak trudnym, wywieszonym mikscie (ostrogi). tak samo na zawodach w wywieszonym lodzie i mikscie nie uzywa sie skorzanych+automatow jak i skorup+automatow.

ludzie wspinaja sie w tatrach w skorupach bo skorupy nadaja sie najlepiej i zadne skorkowe buty ich po prostu nie pobija pod wzgledem twardosci. duzo prosciej jest postawic noge na syfiastym stopniu gdy cholewka buta jest twarda (plastik) i golen ma oparcie. w przypadku butow skorzanych cholewka napewno nie jest tak twarda jak w skorupach. przy chodzeniu po stromym sniegu rowniez widac duza roznice - golen opiera sie o plastikowa cholewke przez co miesien lydki tak szybko sie nie meczy jak w przypadku skorzanych butow.

skorupy najlepiej sprawdzaja sie w alpinizmie klasycznym, na pionowych lodach i w skale, skorkowe buty sa wygodne i dobre, ale do dreptania i prostego wspinania, a do wywieszonych i okapowych drog dobre sa skorzane buty z wbudowanymi rakami i ostrogami.
-------------------------------------------
mutee

Odpowiedz
#20
i tak na marginesie. nie raz byly wypadki spowodowane wypinaniem sie automatow z butow skorzanych, a ze skorup nie
-------------------------------------------
mutee

Odpowiedz


Skocz do: