07-03-2007, 09:56
Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej i zmianie kodeksu cywilnego 14 dni (kalendarzowych) jest na ustosunkowanie się sprzedawcy czy uznaje reklamacje czy nie. Natomiast towar powinien być naprawiony wg ustawy w terminie odpowiednim. Tak więc będzie to inny termin dla butów a może być inny dla np lodówki. Ile on wynosi nie zostało wprost określone. Pomocno mogłby być orzeczenie sądu w konkretnych sprawach gdzie orzecznictwo precyzuj czy też wyznacza pewien kierunek rozumieni zwrotu odpowiedni w danym przypadku. Mozna by też powołac się na głosy doktryny (gł. wykładowców akademickich) w okresleniu tego terminu (sądy przytaczają w swoich wyrokach opinie autorytetów). Jeżeli w twoim przypadku sprzedawca w ciągu 14 dni nie ustosunkował się czy uznaje reklamacje czy nie oznacza to iż ją uznał. W tym przypadku wg ww ustawy powinien on wykonać twoje żądanie (w pierwszej kolejności wg ustawy przysługuje ci wymiana towaru na nowy lub naprawa - wybór nalezy tylko i wyłącznie do Ciebie) i nie może już się powoływać, że jednak reklamacji nie uznał.Wydaje mi się, że 7 tyg na naprawienie butów (jeżeli uznał Twoją reklamację lub minął 14 dniowy okres bez jego odpowiedzi) to jest wystarczający czas na załatwienie reklamacji. Jeżeli w ciągu tych 14 dni nie uznał lub nie ustosunkował się do reklamacji i następnie także odmawia uznania (mimo, że po 14 dniu bez ustosunkowania, uznaje się to za milczące uznanie ze stronu sprzedawcy) pozostaje ci zwrócic się do Rzecznika konsumentów (ma największą moc oddziaływania swoją pozycją na sprzedawców albo Federacji Konsumentów albo zwrócić się do Konsumenckiego Sądu Polubownego o rozpatrzenie sprawy (choć tu zapis na sąd nie jest obowiązkowy i jeżeli sprzedawca nie zgodzi się to go nie przymusisz). Jeżeli apele Rzecznika/Federacji nie przyniosą skutku i jezeli i one uznają Twoje rządania/prawa za słuszne/naruszone to Rzecznik pomoże napisać Ci pozew do sądu i to jest ostateczna droga do rozwiązania sporu. Natomiast reklamując na podstawie gwarancji, należało by zajrzeć do warunków jakie ona określa w tym to, jaki czas na załatwienie reklamacji pozostawia sprzedającemu/importerowi/producentowi.
Mogłem coś pominąc tak więc ewentualne sprostowania mile widziane.
-------------------------------------------
Michał
Mogłem coś pominąc tak więc ewentualne sprostowania mile widziane.
-------------------------------------------
Michał