11-07-2005, 20:39
To ja się trochę wtrące. Po pierwsze. Prawdą jest, że nie we wszystkich kartach gwarancyjnych jest napisane, że
warunkiem korzystania z uprawnień gwarancyjnych jest dostarczenie sprzętu wraz z dowodem zakupu. W wielu
gwarancjach (głównie sprzęt na elektroniczny - będzie to przykładem z racji, że w tym siedzę) jest taki punkt
(gwarancje HP, LG). Z doświadczenia wiem, że dostarczenie sprzętu do punktu gwarancyjnego z poprawnie
wypełnioną gwarancją i bez paragonu nie jest dla serwisów tych problemem. Na sprzęcie elektonicznym jest data
produkcji i producent przewiduje pewien okres na dystrybucję tego sprzętu. Podaję przykład z Samsunga:
1. Produkt jest na gwarancji gdy posiada:
a. poprawnie i czytelnie wypełnioną kartę gwarancyjną (bez poprawek i skreśleń), zawierającą w
szczególności: model, numer fabryczny (dla telefonów IMEI) oraz datę sprzedaży produktu
b. dowód zakupu lub inny dowód legalnego posiadania produktu posiadający datę
2. dowód zakupu potrzebny jest bezwzględnie, gdy:
a. gwarancja jest niewypełniona lub wypełniona niepoprawnie
b. istnieje podejrzenie nieprawdziwych danych zawartych w karcie gwarancyjnej (w szczególności gdy produkt
wydaje się być znacznie starszy niż wynika to z daty sprzedaży)
c. data sprzedaży w karcie gwarancyjnej jest późniejsza o więcej niż rok od daty produkcji sprzętu
d. produkt ma zostać wymieniony (jeśli nie ma dowodu zakupu to nie będzie wymiany produktu)
3. w uzasadnionych przypadkach (np. produkt dostarczony jako nagroda), gdy klient nie posiada dowodu
zakupu, a karta gwarancyjna jest czysta, obsługa gwarancyjna produktu odbywa się na podstawie daty produkcji
sprzętu zakodowanej w numerze fabrycznym, przy czym okres gwarancyjny w takim przypadku jest dłuższy o 3
miesiące od standardowej gwarancji, ale liczony jest od daty produkcji a nie od daty sprzedaży
4. w przypadku braku, lub niepoprawnie wypełnionych dokumentów (jak w punkcie 1) serwis może odmówić
naprawy gwarancyjnej lub zastosować metodę obliczania okresu gwarancyjnego zgodnie z punktem 3.
Po drugie. Czytałem kiedyś (tekst mam w pracy), że dowodem zakupu w sklepie niekoniecznie musi być paragon,
umowa kupna itd. Może to być potwierdzenie przez osobę trzecią faktu dokonania zakupu w sklepie (podobno ustawa
nie precyzuje co ma być tym dowodem zakupu, więc to jest dopuszczalne). Oczywiście takie potwierdzenie może być
różnie traktowane przez sprzedawcę.
Po trzecie. Zwrot gotówki powinien się odbywać przez korektę np. paragonu. Jeżeli nie ma paragonu to jest
problem. Z tej sytuacji też się da wyjść. Kopie paragonu posiada sklep. Wystarczy skserować kopię i opisać całą
sytację (to dla urzędu skarbowego) zrobić korektę i wsio. Przerabiałem to z księgową w mojej pracy i jest to do
zrobienia. Trzeba tylko chcieć. Tak na prawdę to wszystko zależy od sprzedawcy i podejścia do klienta.
Jeżeli się gdzieś mylę to proszę mnie poprawić.
warunkiem korzystania z uprawnień gwarancyjnych jest dostarczenie sprzętu wraz z dowodem zakupu. W wielu
gwarancjach (głównie sprzęt na elektroniczny - będzie to przykładem z racji, że w tym siedzę) jest taki punkt
(gwarancje HP, LG). Z doświadczenia wiem, że dostarczenie sprzętu do punktu gwarancyjnego z poprawnie
wypełnioną gwarancją i bez paragonu nie jest dla serwisów tych problemem. Na sprzęcie elektonicznym jest data
produkcji i producent przewiduje pewien okres na dystrybucję tego sprzętu. Podaję przykład z Samsunga:
1. Produkt jest na gwarancji gdy posiada:
a. poprawnie i czytelnie wypełnioną kartę gwarancyjną (bez poprawek i skreśleń), zawierającą w
szczególności: model, numer fabryczny (dla telefonów IMEI) oraz datę sprzedaży produktu
b. dowód zakupu lub inny dowód legalnego posiadania produktu posiadający datę
2. dowód zakupu potrzebny jest bezwzględnie, gdy:
a. gwarancja jest niewypełniona lub wypełniona niepoprawnie
b. istnieje podejrzenie nieprawdziwych danych zawartych w karcie gwarancyjnej (w szczególności gdy produkt
wydaje się być znacznie starszy niż wynika to z daty sprzedaży)
c. data sprzedaży w karcie gwarancyjnej jest późniejsza o więcej niż rok od daty produkcji sprzętu
d. produkt ma zostać wymieniony (jeśli nie ma dowodu zakupu to nie będzie wymiany produktu)
3. w uzasadnionych przypadkach (np. produkt dostarczony jako nagroda), gdy klient nie posiada dowodu
zakupu, a karta gwarancyjna jest czysta, obsługa gwarancyjna produktu odbywa się na podstawie daty produkcji
sprzętu zakodowanej w numerze fabrycznym, przy czym okres gwarancyjny w takim przypadku jest dłuższy o 3
miesiące od standardowej gwarancji, ale liczony jest od daty produkcji a nie od daty sprzedaży
4. w przypadku braku, lub niepoprawnie wypełnionych dokumentów (jak w punkcie 1) serwis może odmówić
naprawy gwarancyjnej lub zastosować metodę obliczania okresu gwarancyjnego zgodnie z punktem 3.
Po drugie. Czytałem kiedyś (tekst mam w pracy), że dowodem zakupu w sklepie niekoniecznie musi być paragon,
umowa kupna itd. Może to być potwierdzenie przez osobę trzecią faktu dokonania zakupu w sklepie (podobno ustawa
nie precyzuje co ma być tym dowodem zakupu, więc to jest dopuszczalne). Oczywiście takie potwierdzenie może być
różnie traktowane przez sprzedawcę.
Po trzecie. Zwrot gotówki powinien się odbywać przez korektę np. paragonu. Jeżeli nie ma paragonu to jest
problem. Z tej sytuacji też się da wyjść. Kopie paragonu posiada sklep. Wystarczy skserować kopię i opisać całą
sytację (to dla urzędu skarbowego) zrobić korektę i wsio. Przerabiałem to z księgową w mojej pracy i jest to do
zrobienia. Trzeba tylko chcieć. Tak na prawdę to wszystko zależy od sprzedawcy i podejścia do klienta.
Jeżeli się gdzieś mylę to proszę mnie poprawić.