18-02-2010, 08:48
CAMBER klasyczny profil boczny narty, na płaskiej powierzchni ślizg luźno położonej narty styka się ze śniegiem tylko w dwóch miejscach: na początku (przy dziobach/tip`ach) i przy końcu (przy tail`ach). Przestrzeń ślizgu pod butem jest lekko uniesiona w powietrzu, jest to wynik sprężystości, wybicia narty (tzw. pop`up).
ROCKER (REVERSE CAMBER) to konstrukcja odwrotna do opisanej, czyli narta leży na śniegu ślizgiem znajdującym się pod butem (w tali) a piętki i dziób (tail i tip) zaczynają się unosić praktycznie zaraz za końcami wiązań. Są różne wariacje tego patentu, które charakteryzują się mniejszym, lub większym uniesieniem dziobów i piętek. Są modele, które mają uniesioną tylko przednią część (TIP ROCKER), bądź zupełnie płaski camber (żadna część ślizgu narty nie jest uniesiona, lecz cała powierzchnia ślizgu jest styczna z powierzchnią śniegu).
Uważa się, że ROCKER jest konstrukcją definitywnie rewolucyjną, która w przyszłości będzie miała bardzo duży wpływ na to, jak się będzie konstruować narty i jak będzie się dzięki temu rozwijać cały styl jazdy i działalności poza trasami.
Tzw. short cut, polega na tym, że narta zamiast mieć tzw. double camber ma albo one and half camber. Terminologia, wprowadzana przez różne firmy za oznaczenie swoich rozwiazan - albo big camber (fischer), albo inne cuda :D
Ale to już dotyczy nart AT/TL
Acha, AT- alpine touring czyli nasze skitour oraz TL czyli po prostu telemark ;)
ROCKER (REVERSE CAMBER) to konstrukcja odwrotna do opisanej, czyli narta leży na śniegu ślizgiem znajdującym się pod butem (w tali) a piętki i dziób (tail i tip) zaczynają się unosić praktycznie zaraz za końcami wiązań. Są różne wariacje tego patentu, które charakteryzują się mniejszym, lub większym uniesieniem dziobów i piętek. Są modele, które mają uniesioną tylko przednią część (TIP ROCKER), bądź zupełnie płaski camber (żadna część ślizgu narty nie jest uniesiona, lecz cała powierzchnia ślizgu jest styczna z powierzchnią śniegu).
Uważa się, że ROCKER jest konstrukcją definitywnie rewolucyjną, która w przyszłości będzie miała bardzo duży wpływ na to, jak się będzie konstruować narty i jak będzie się dzięki temu rozwijać cały styl jazdy i działalności poza trasami.
Tzw. short cut, polega na tym, że narta zamiast mieć tzw. double camber ma albo one and half camber. Terminologia, wprowadzana przez różne firmy za oznaczenie swoich rozwiazan - albo big camber (fischer), albo inne cuda :D
Ale to już dotyczy nart AT/TL
Acha, AT- alpine touring czyli nasze skitour oraz TL czyli po prostu telemark ;)