25-09-2023, 10:43
(25-09-2023, 09:10)zając napisał(a): Ja nie rozumiem opcji kiedy na zamówiony przez internet towar z odbiorem w sklepie nie mam prawa zwrotu 14 dni, podczas gdy jeśli to samo zamówię do paczkomatu, to spokojnie mogę odesłać. Akurat sklep 8a mam 2 minuty od biura, więc zamawianie do paczkomatu jest nieekoglogiczne (kartony, folie, etc) i nieekonomiczne w tym przypadku, ale cóż....
To pewnie skorzystanie przez sprzedawców z furtki którą daje ustawa o prawach konsumenta (ale uwaga, w sposób co najmniej kontrowersyjny o czym mowa poniżej) - wtedy zdaniem sprzedawcy de facto "kupujesz towar w lokalu przedsiębiorstwa", a nie "w internecie z odbiorem poza lokalem" - czyli możesz na miejscu przed zakupem sprawdzić towar i zdecydować czy go finalnie kupujesz, tj. czy Ci odpowiada.
Jak kupujesz przez internet, to bazujesz wyłącznie na informacjach podanych na stronie i nie wieszy czy tak jest w rzeczywistości (stąd prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni).
Moim zdaniem jeżeli idziesz po odbiór do lokalu po zamówieniu (tj. zawarciu umowy) i otrzymujesz paczkę, to de facto jest to umowa zawarta poza lokalem/umowa zawierana na odległość i tu powinno się stosować prawo odstąpienia 14 dni.
Czym innym jest zaproszenie klienta do lokalu i pokazanie mu towaru do swobodnej decyzji o zakupie, a czym innym wydanie mu towaru w lokalu, po tym jak klient zamówił i opłacił zamówienie (kupując kota w worku).
W takiej sytuacji podważałbym brak prawa do odstąpienia w ciągu 14 dni, taki przypadek nie występuje również w art 38 ww. ustawy.
Pozdrowienia,
dziku