[Porady] Wybór sakw rowerowych i bagażnika - Wersja do druku +- NGT (https://ngt.pl) +-- Dział: NGT (https://ngt.pl/forum-1.html) +--- Dział: Wiki i porady sprzętowe (https://ngt.pl/forum-78.html) +--- Wątek: [Porady] Wybór sakw rowerowych i bagażnika (/thread-10018.html) |
[Porady] Wybór sakw rowerowych i bagażnika - arkadoo - 01-03-2008 Wybór sakw rowerowych i bagażnikaData: marzec 2008
Swoje rozważania ograniczę do 3 firm najbardziej znanych i dostępnych na polskim rynku. Oprócz nich jest jeszcze Vaude, ale niestety nie są zbyt popularne w naszym kraju. W małych ilościach na rynku dostępny też jest Jack Wolfskin i od kilkunastu miesięcy nowa firma - Fastrider. MateriałJednym z wyznaczników jest materiał zewnętrzny. Najczęściej będziemy mieli do czynienia z pochodnymi PCV (używając tego skrótu mam na myśli śliski materiał) albo pochodnymi cordury. Tutaj już odpowiedź nie jest taka łatwa. Sakwy muszą być bardzo odporne na przetarcia. CorduraNa sakwach zrobionych z cordury przejechałem około 8tyś km. Po tym czasie praktycznie nie widać zużycia tego materiału. Dodam, że rower często był opierany o murki, kładziony na asfalcie. Przeżył też dwa upadki. Jedynym minusem cordury jest, to łatwo ją ubrudzić. Zdarza się jej też wyblaknąć od słońca. Tylko solidnie podgumowana cordura zapewnia 100% wodoodporność. Należy zwrócić też uwagę na podklejone szwy. PCVJego największą zaletą jest niższa cena (sakw) i łatwość utrzymania sakw w czystości. Okupione jest to mniejszą wytrzymałością, ale PCV wydaje się łatwiejsze do naprawy. System nośnyOrtliebWystępują dwie odmiany QL-1 i QL-2. Ostatnimi czasy QL-1 został zmieniony i praktycznie niczym nie różni się od QL-2. Zaletą QL-2 jest możliwość ustawienia sakw pod kątem, co może być potrzebne w przypadku podróżników obdarzonych wyjątkowo duża stopą. CrossoW sakwach Crosso składa się on haka zaczepianego w dolnej części bagażnika, który jest zamocowany na elastycznej taśmie (regulowana). Po zaczepieniu haka naciągamy taśmę i zahaczamy górne mocowanie na poziomych, górnych rurkach bagażnika. Jeżeli nie mamy w dolnej części bagażnika to bez problemu kupimy specjalne "oczko" do zahaczenia w Crosso. Haki w sakwach są przewidziane na jeden rozmiar - 10mm. Bez obaw - jest to prawie, że standard w większości bagażników. Niestety metalowe haki mają tendencję do szybkiego niszczenia taśmy zabezpieczającej bagażnik. Mam tu na myśli taśmę izolacyjną, którą zabezpieczam bagażnik w miejscach jego stykania się z hakami sakw. CumulusSystem nośny wykonany jest z plastiku i bardzo przypomina ten zastosowany w Ortliebach. Niestety nie są w 100% wodoodporne, ale cordura z pewnością wytrzyma niejedną ulewę. W komplecie dostępny jest też pokrowiec (nie wiem czy dla wszystkich sakw). Nigdy ich nie używałem więc odsyłam Was do stron z testami. Rolowane czy z klapą? Z kieszeniami, czy bez?Rolowane zamykanie, czy klapaW sakwach z klapą możemy znaleźć (pod klapą) rolowane zamknięcie albo komin, znany nam zapewne z turystycznych plecaków. Osobiście uważam komin za szybszy sposób dostania się do zawartości niż rolowane zapięcie pod klapą. Teraz wypada wspomnieć o plusach, Niektóre sakwy mają kieszonkę w klapie (crosso expert), co pozwala wcisnąć tam małe drobiazgi. Pod klapę doskonale wrzuca się rzeczy, do których warto mieć szybki dostęp (lekka kurtka) albo zakupy żywnościowe. Klapa stanowi też dodatkową ochronę przed słońcem, a bardziej precyzyjnie, przed przegrzaniem rzeczy w sakwach. KieszenieKieszenie są bardzo przydatne, ale nie niezbędne. Warto sprawdzić, czy są w 100% wodoodporne. Bardzo wygodnie wozi się w nich drobiazgi i rzeczy, które często używamy, np. krem przeciwsłoneczny, lampki. Często są problemy ze znalezieniem małych rzeczy wrzuconych do sakw. Zamiast kieszeni zewnętrznych możemy pomyśleć nad woreczkami w sakwach, które pomogą nam utrzymać wszystkie drobiazgi w jednym miejscu. Do sakw Ortlieba możemy dokupić kieszenie, ale są one bardzo drogie. Brak kieszeni może wynagrodzić nam torba na kierownicę. Smaczki, czyli to co nie widać na pierwszy rzut okaNie kupujemy czarnych sakw, są one gwarantem "usmażenia" zawartości przy dużym słońcu i nie są dobrze widoczne na drodze. Żółte mogą przyciągać owady (w teorii). Wybór materiału i zamknięcia (klapa czy rolowane) nie ma większego znaczenia i jak pisałem zależy od indywidualnych preferencji. Worek na bagażnik, a przednie sakwyZ pewnością jest tańszym rozwiązaniem niż zakup przedniego bagażnika i drugiego kompletu sakw. Dostarcza nam zbliżonej pojemności, co przednie sakwy, ale niestety okupione to jest dodatkowym obciążeniem tyłu roweru. Zdecydowanie lepiej się jeździ rowerem z przednimi sakwami. Torba na kierownicęZ pewnością bardzo ułatwi nam życie. Standartowo trzymam w niej aparat, dokumenty, część pieniędzy. Wartościowo rzeczy zawsze będziemy mieć na oku, a aparat w pogotowiu, gdy pojawi się coś wartego zdjęcia. Niektóre torby oferują nam mapniki. Na rynku jest kilku producentów. W torbach bardzo ważny jest porządny system mocowania i wodoodporność, która jest istotna ze względu na zawartość. BagażnikO bagażniku będzie krótko, nawet bardzo. Temat ten został bardzo dobrze opisany na www.koloroweru.pl. Rozwiązanie jest proste - jeżeli mamy dużo pieniędzy to kupujemy Tubusa i zapominamy o tej części roweru. W innym wypadku trzeba będzie kupić coś tańszego, najprawdopodobniej aluminiowego albo wykonać bagażnik we własnym zakresie ze stali. PodsumowanieJeżeli masz pieniądze to warto dołożyć i kupić Ortlieba, który jest bardziej dopracowany i ma lepszy system mocowania. Jednakże jeżeli kupisz Crosso to z pewnością nie będziesz rozczarowany. Obie firmy mają naprawdę dobre produkty, różniące się detalami. Trwałość jest na zbliżonym poziomie. |