NGT

Pełna wersja: [Recenzja] Specialized Comp Mtb
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
OPIS PRODUKTU:

Wysokiej klasy but MTB wykonany w technologii Body Geometry.
Wkładka o rożnej gęstości dla zwiększenia komfortu i ergonomii.
Utwardzony przód dla ochrony palców.
Przyszwa wykonana z syntetycznej skóry.
Zapinane na dwa rzepy i klamrę M-lock pozwalającą na dokładne dopasowanie buta do stopy
W komplecie kołki wkręcane w podeszwy . Bardzo pomocne przy podejściach na mokrym gruncie
Zastosowana w tych butach płytka mocująca bloki jest kompatybilna ze wszystkimi typami pedałów MTB
Konsekwentnie typowany przez magazyny rowerowe, jako najlepszy but w swojej klasie.
Waga : w przybliżeniu 810gram ( dla rozmiaru 42 )

-----------------------------------------------------------------
RECENZJA:

DATA RECENZJI:
07-09-2010, 15:32

Pierwsze wrażenie i geneza zkupu
Buty kupiłem na przelomie wrzesien/pazdziernik 2009 roku. Chciałem buty z trochę wyższej półki niż poprzednie. Chciałem wydać około 400zł. Z racji, że jeździłem poprzednio w specach, które było dla mnie niesamowicie wygodne od razu skierowałem się do tej firmy i wybór padł na model comp mtb. Buty prezentowały się bardzo przyzwoicie, brak wystających nitek, równiutkie szwy, wszystko pierwsza klasa. Jednak gdy chciałem zamontować kołki pojawił się pierwszy problem, najpierw koszmarnie się musiałem namęczyć żeby odkręcić zaślepki, a potem się okazało, że jeden gwint jest w złym stanie i kołka się wkręcić nie da. Na szczęście w sklepie poprawili gwint i kołek się ładnie wkręcił.

Budowa
Buty wykonane są w całości z materiałów sztucznych. Z przodu są wstawki z grubej siateczki, tylko nie takiej delikatnej jak w adidasach, a grubej, porządnej i wytrzymałej która budzi zaufanie. Czub buta jest usztywniony na zewnątrz chropowatym plastikiem. Reszta buta jest wykonana, z dość miękkiego tworzywa z dziurkami dla lepszej wentylacji po bokach. Środek buta jest wyłożony materiałem z piankowa wkładką. Pięta jest usztywniona plastikową wkładką. Podeszwa jest przystosowana do bloków na dwie śruby i posiada gwinty do montażu kołków. Język jest dość gruby z jakąś pianką w środku i otworami wentylacyjnymi. But posiada dwa rzepy i klamrę.

Oddychalność
Oddychalność jest poprawna, ale są buty lepsze pod tym względem. But jest dość mocno zabudowany, do tego posiada dość gruby język więc to upośledza odprowadzanie potu. Otwory wentylacyjne są jednak dość spore i nawet w upalne dni nie ma oczywiście sauny, ale szczególnie gdy założę bawełnianie skarpety (nie zawsze zakładam rowerowe) to w miejscach nie przewiewnych pojawia się wilgoć. Braki w przewiewności są odczuwalne dopiero przy temperaturach rzędu 30 stopni i bawełnianych skarpetach. Z oddychalności/przewiewności jestem jednak zadowolony, choć mam świadomość, że są buty lepsze pod tym względem, jednak są one wtedy mniej uniwersalne bo średnio nadają się na chłodniejsze dni.

Wodoodporność
Z racji tego, że są to buty na lato o konstrukcji mającej zapewnić komfort podczas wyższych temperatur, wodooporność jest zerowa. Przez siatkę przelatuje każda kropla wody, i szybko robi się mokro, jednak dzięki tej siatce skarpeta może dość szybko wyschnąć. Co ważne nawet jak buty są mokre, to wilgoć nie jest tak bardzo odczuwalna. Kompletnie przemoczone buty w temperaturze pokojowej z wyciągnięta wkładka zazwyczaj wysychały przez noc, choć czasem rano było czuć wilgoć.

Termika
Termika podobnie jak wodoodporność jest znikoma, i poniżej 5 stopni warto założyć ochraniacze. Podeszwa również słabo izoluje szczególnie zimne bloki wyziębiają, i warto włożyć folię aluminiową pod wkładkę. Jednak jak napisałem wcześniej w porównaniu np. do wysokich modeli dmt czy adidasa zakres temperatur w jakich buty się sprawdzają jest dużo większy.

Podeszwa
Podeszwa to bardzo mocna strona tych butów. Jest bardzo sztywna, ale nie całkowicie (nie jest to podeszwa karbonowa). Sztywna podeszwa jest konieczna przy jeździe w spd-ach szczególnie szybszej jeździe, inaczej może być odczuwalny ucisk. Przy krótkich dystansach odczuwanie bloków nie jest dokuczliwe, ale po kilku godzinach jazdy potrafi zniechęcić do dalszej jazdy. W tych butach bloki nie są praktycznie w ogóle odczuwalne, często zdarzało się, że na treningach jeździłem ponad 100km bez nawet najkrótszego postoju i komfort był cały czas bardzo duży, dystanse w okolicach 150km zazwyczaj były przerywane postojem na załatwienie potrzeb fizjologicznych. Sztywność najbardziej czuć podczas szybkiej dynamicznej jazdy, gdy mocno ciśniemy na pedały, sprinty, ostre podjazdy, twardy obrót, wtedy najbardziej jest wyczuwalna twarda podeszwa. Czuć, że energia idzie tam gdzie ma iść czyli na korby, a na dodatek bardzo duża siła która punktowo działa na podeszwę nie jest odczuwalna punktowo przez stopę lecz dość równomiernie rozkładana. W moim przypadku sztywność jest szczególnie ważna gdyż sporo ważę i mam złą cechę którą staram się zmienić, że jeżdżę dość siłowo i na zbyt niskiej kadencji, choć już jest naprawdę znacząca poprawa. Muszę jednak nadmienić, że miałem okazję jeździć w podobnym modelu tylko z karbonową podeszwą i różnica jest dość spora. Karbonowa podeszwa jest praktycznie całkowicie sztywna, jeździ się lepiej i wygodniej, szczególnie jest to odczuwalne na długich trasach i w górach. Model niższy czyli sport mtb który użytkowałem niby ma taką samą z wyglądu podeszwa to jednak w compie jest ona chyba trochę sztywniejsza. Może to tylko takie mylne uczucie, albo w nowszym roczniku jest ona sztywniejsza, ale takie odniosłem wrażenie
Przyczepność podeszwy jest dość dobra. Na suchym piaszczystym podłożu spisuje się znakomicie na podejściach spisuje się bardzo dobrze, nic się nie zapycha, nie ślizga się jest tak ja byc powinno. Na błocie również nie jest źle, ale mam pewne zastrzeżenia szczególnie jeśli chodzi o zapychanie się podeszwy. Bieżnik pod piętą ma tendencje do zapychania się błotem, nie jest to duży problem, bo przecież na piętach nie podchodzimy więc za bardzo to nie przeszkadza. Zapychają się również bloki, i przed wpięciem w pedały trzeba czasem uderzyć butem żeby błoto się odlepiło. Nie wiem czy zaliczyć to do wady buta, czy pedałów shimano, bo znajomi z innym i pedałami raczej nie mieli tego problemu. Kołki w przedniej części buta spisują się bardzo dobrze w trudnym terenie na stromych podejściach w glinie zmniejszają poślizgi. Na śniegu, podeszwa spisuję się podobnie jak na błocie, ale jeszcze łatwiej się zapycha. Przyczepność na skale, nie jest rewelacyjna ale tragedii nie ma, trzeba tylko uważać żeby stawać na gumowej części, a nie na bloku.

Rzepy/klamry
W bucie zastosowano dwa rzepy i klamrę które znakomicie stabilizują stopę. Rzepy nie mają tendencji do luzowania się, choć gdy są bardzo mocno zaciśnięte i przemoczone to z czasem się delikatnie mogą poluzować, jednak jest o minimalne luzowanie i naprawdę rzadko występujące. Zalety klamry są odczuwalne dopiero przy długiej jeździe w błocie, gdy rzepy mogą się poluzować, w wypadku klamry taka możliwość nie istnieje. Klamra daje nam łatwiejszą możliwość dociągnięcia/poluzowania butów w czasie jazdy. Pamiętać tylko trzeba żeby klamry dokładnie wyczyścić po jeździe. Jak na pasku czy w klamrze zaschnie błoto to klamra może źle łapać i ciężko jest ją dociągnąć, a w skrajnym przypadku można uszkodzić klamrę.

Trwałość
Poza początkowym problemem z gwintem do mocowania kołka jedynym problemem był ukręcony jakieś 2 miesiące temu gwint w płytce do mocowania bloku. Nie jest to żaden problem, płytkę bez problemu wymieniłem, a płytka kosztowała mnie 7zl. Poza tym żadnych innych uszkodzeń, materiał nigdzie się nie porwał, siatka jest w znakomitym stanie podobnie jak szwy. Zapiętki się nie przetarły, a rzepy nie popękały jak to było w przypadku modelu sport. Rzepy są w znakomitym stanie, nie wyciągnęły się, nie zwichrowały i trzymają się bardzo dobrze.
Stan na 28.09.2010- Niestety buty zawiodły. Po ostatnim maratonie w sezonie zauważyłem, że w jednym bucie materiał przy łączeniu z podeszwą pękł na wysokości palców na długości 1,5-2cm. W drugim bucie natomiast nastąpiło również mniej więcej na wysokości palców odklejenie się podeszwy. Usterki bardzo poważne, bo pewnie będą dalej postępować, i but w krótki czasie może się już do niczego nie nadawać. Strasznie się zawiodłem, bo do recezji buty nie nosiły żadnych śladów zużycia i nic nie wskazywało, że mogą się zacząć takie problemy.

Użytkowanie
Buty użytkuję przeróżnym terenie i na różnych dystansach i o każdej porze roku. Zaliczyłem w nich maratony w bardzo trudnych warunkach. Jeździłem zimą podczas sporych mrozów, sprawdziły się na szosie i na przejażdżkach po lesie, a także na treningu w domu. Nie wiem ile kilometrów na nich przejechałem bo jeżdżę bez licznika w rowerze górskim, ale dostały porządnie w kość. Buty są dość szerokie co mi bardzo odpowiada, ale chyba minimalnie węższe od poprzednich sportów. Są strasznie wygodne i nie czuje w nich żadnego dyskomfortu, nawet podczas wielogodzinnej jazdy. Podczas wyścigów które trwały po 5-7 godzin mimo częstego przemoczenia butów, były one nadal wygodne. Oczywiście po tylu godzinach ma się ochotę je zdjąć, ale było naprawdę dobrze. Buty bardzo dobrze trzymają piętę. Usztywniony czub chroni w wystarczającym stopniu palce, i nie raz uratował mnie gdy waliłem stopą w jakieś kamienie. Widać, że but jest zrobiony pod kątem ciężkiego terenu. Co dziwne na plastiku który ochrania palce nie widać za bardzo otarć. Buty są wyposażone w technologie body geometry która ma za zadanie lepiej przekazywać siłę, i zmniejszać ryzyko kontuzji stawu skokowego i kolanowego. Nie jestem w stanie powiedzieć czy rzeczywiści coś to daje, ale są komfortowe, a bólu w stawach nie odczuwam. Podobnie jak model sport buty są dość ciężkie i to jest chyba ich największa wada. Podczas jazdy jest to dla mnie nie odczuwalne, ale jak się je weźmie do ręki i porówna z karbonowymi to jest wyczuwalna różnica.Podczas chodzenia w trudniejszym terenie, gdy możemy zawadzić o jakieś patyki, pieńki, powalone drzewa czy noga może wpaść między kamienie trzeba uważać na klamrę. Niestety klamra to nie rzep i czasem się o coś może zaczepić. Mi się zarzyło to kilka razy ale nic złego się nie stało. Na szczęście klamra jest wymienialna (koszt około 75zł), podobnie jak i pasek który się wkłada w klamrę.
Bardzo pasują mi piankowe wkładki stosowane zarówno w sportach i compach. Są ekstra wyprofilowanie, nie ślizgają się i posiadają otworki wentylacyjne. Na tyle mi się spodobały, że wkładam je czasem do innych butów. Buty nie mają tendencji do śmierdzenia (piorę je po każdym mokrym wyścigu). Lądowały często przemoczone w bagażniku i nikt nie narzekał na smród. Buty bardzo dobrze trzymają stopę, ale nie uciskają, dzięki temu nawet podczas bardzo szybkiej jazdy zapominamy o butach. Nigdy nie nabawiłem się odcisków, otarć czy innych podobnych dolegliwości, buty są dla mnie naprawdę strasznie wygodne. Dzięki dość sporej szerokości buta można ubrać grubą zimową skarpetę, co w wielu modelach jest nie możliwe. Są to naprawdę znakomite buty, które posiadają wszystko co potrzebuje ambitny amator, szczególnie taki ścigający się.

Podsumowanie
Buty zdecydowanie godne polecenia. Są naprawdę bardzo trwałe i wytrzymują ostre katowanie. Są wystarczająco sztywne nawet do ścigania. Posiadają kołki i klamrę czyli to czego chcą ściganci. Do rekreacji taki but nie jest potrzebny, ale do ambitniejszej jazdy jest idealny.

Takie podsumowanie było aktualne w momencie pisania recenzji, teraz jednak (28.09.2010) już tak tych butów nie mogę polecić. Trwałość mnie zawiodła, buty mimo, że są super wygodne i naprawde rewelacyjnie sie spisywały to nie powinny mieć takich defektów po roku nawet mocnego użytkowania. Podtrzymuje wszystkie pozytywne cechy za wyjatkiem trwałości, i tylko z tego powodu nie moge tych butów polecić.

Plusy
-Wygoda
-Podeszwa
-Klamra i kołki
-Możliwość założenia grubej skarpety

Wady
-Waga
-Trwałość

OCENA PRODUKTU:

Oddychalność: 4/5
Podeszwa: 4/5
Wodoodporność: 1/5
Wygoda: 5/5
Wytrzymałość: 2/5
Ogólna: 3.20/5


[Obrazek: 1%5B18%5D.jpg]

[Obrazek: 2%5B18%5D.jpg]

[Obrazek: 3%5B13%5D.jpg]


m

Może jakieś zdjęcie niekatalogowe?
Gdzie można znaleźć większy wybór butów speca? To w domyśle, a wprost: gdzie kupiłeś?
-------------------------------------------
m

Spory wybor specow mial airbike tam je kupilem. Kiedys tez skiteam mial sporo speca ale bardzo dawno nie bylem i nie wiem jak to teraz wyglada. Zdjecia zrobilem tyle ze telefonem i slabo wyszly, a aparat cos mi szwankuje. Jak zrobie jakies lepsze to dodam
-------------------------------------------
http://www.panoramio.com/user/90763

Fotki sie włąsnie wrzucają...
BTW
Kolejna wzorcowa recenzja

Szaman

Szczerze mówiąc mam wątpliwości - chodzi mi o solidne zaniżenie średniej oceny przez 1 za woodoporność...
Niby buty cacy, a ze średniej wynika, ze jednak są nienajlepsze.
Buty rowerowe z założenia (szczególnie te letnie) nie mają być wodoodporne, one mają zapewniać jak najlepszą wentylację, a w czasie deszczu... no cóż, mają nie przeszkadzać w jeździe, zapewniając odpowiednie trzymanie stopy.

Aby nie być posądzonym o sprzyjanie Specialized - sam używam od paru lat (dosłownie, kupione w 2008 albo 2007) Scott Comp MTB

Nietstety musiałem uzupełnić recenzje. Po ostatnim w tym roku wyścigu (Istebna) buty się posypały. Pekł materiał przy łączeniu z podeszwa i zaczęła się odklejać podeszwa. NAjgorsze jest to, że nic nie wskazywało, że cokolwiek może się złego dziać. Buty w znakomitym stanie i nagle po jednym wyścigu się popsuły. Dziwne tym bardziej, że wyścig był suchy, kilka razy chlapnęło błotem i to wszystko, więc buty nie był rozmoczone i podatne przez to na takie usterki.
---
Edytowany: 2010-09-29 08:21:34
-------------------------------------------
http://www.panoramio.com/user/90763

:D od jakiegoś czasu przeszukuję neta , i kilka osób polecało ten model ,
yaro zastanawiam się nad przesiadką z platformówek na spd czyli szukam 1 butów.
Widzę, że miałeś wersję sport i comp z klamrą , czy po tych 2 latach ( od ost wpisu) miałeś jakieś nowe przemyślenia?
z mojej strony
to trasy do 100km w okresie ''letnim'' zimą do 40, raczej teren lekki (Podlasie) często nawet szosa, miasto, rower mam jeden kellys quartz dsc
w wyścigach nie brałem udziału , nie wykluczam amatorskiego udziału w jakimś maratonie mtb po Podlasiu , jednak główne przeznaczenie to było by do codziennego kręcenia km-ów

Wiele sie nie zmienilo.
Buty uwazam za dobre. Sa komfortowe, jest dosc duza wygoda, sa na dosc szeroka stope i nie mecza nawet po dlugiej jezdzie. Dosc sztywna podeszwa, ktora wystarczy i na sciganie. Jedno ale to obecna cena compow czyli 600zl. Mimo ze buty sa fajne i calkiem uniwersalne to takiej ceny juz nie koniecznie sa warte. Model sport to w zasadzie blizniak tyle ze bez klamry i kolkow i kosztuje polowe, i spokojnie do normalnej jazdy wystarcza. Brak kolkow moze doskwierac jedynie na wyscigach blotnych z podbiegami, braku klamry w zasadzie nie odczujemy jesli nie jezdzimy w blocie czy deszczy bo wtedy rzepy lekko sie luzuja. Buty sa dobre i jesli bedzie pasowala szerokosc to powinienes byc zadowolony.
-------------------------------------------
http://www.panoramio.com/user/90763

wielkie dzięki,
stopę mam właściwie raczej wąską , poszukam gdzieś przymiarki w białym
pozdrawiam

Wlasnie ze wzgledu na szerokosc sa fajne. Wyscigowe buty zazwyczaj sa waskie, co na wyscigach szczegolnie jak masz mocna noge jest dobre, ale do zwyczajnej jazdy nie koniecznie, nawet na maratonach ktore trwaly pod 6h to juz nie bylo komfortowo, dlatego np sporowe buty do takiego zwyklego jezdzenia wedlug mnie nie sa super wybore. Wlasnie buty ze srodka stawki sa w sam raz, bo maja dosc sztywna podeszwe i nie czuc blokow, stopa minimalnie pracuje, i sa zazwyczaj szersze przez co daja wiekszy komfort. Takie moje zdanie
-------------------------------------------
http://www.panoramio.com/user/90763