13-04-2004, 07:10
OPIS PRODUKTU:
typ - Gaz, Paliwa płynne|n|
waga - 470g |n|
moc - 2800 W |n|
czas gotowania 1l wody: |n|
- gaz - 3,5 min|n|
- benzyna - 3,5 +0,5-1.0 (podgrzanie) min|n|
- nafta - 4,5 min
-----------------------------------------------------------------
RECENZJA:
DATA RECENZJI:
13-04-2004, 05:00
Pierwsze wrażenia
Produkt dostajemy zapakowany w kartonowe pudełko w którym znajdujemy: palnik, pompkę do paliw płynnych, ''kluczyk serwisowy'', zamienną dyszę do paliw gorszej jakości (np. olej napędowy) oraz szpilkę do czyszczenia dysz, a wszystko to w bardzo solidnym i funkcjonalnym woreczku. Oprócz tego w kartoniku jest ''kupa'' papierów: instrukcja obsługi i konserwacji, schemat budowy oraz jakieś certyfikaty.
Ale do rzeczy. Palnik wykonany jest bardzo solidnie i precyzyjnie z materiałów najwyższej jakości (sprawia wrażenie niezniszczalnego). Po rozstawieniu jest naprawdę niezwykle stabilny, zatem bez problemu możemy na nim postawić nawet spore naczynie. Z butelką na paliwo bądź kartuszem (zależnie jakiego paliwa używamy) połączony jest za pomocą ok. 25 cm wężyka, zabezpieczonego metalowym splotem. Na końcu wężyka (w miejscu gdzie wkręca się kartusz) znajduje się zawór, którym możemy precyzyjnie regulować dopływ paliwa, a co za tym idzie wielkość płomienia. W opisywanym kocherku brak piezo zapalnika, czego ja nie postrzegam jako wady. Należy jeszcze dodać, że jest on wyposażony w system wstępnego ogrzewania paliwa.
Eksploatacja na gazie
Gaz jest paliwem najczystszym, spala się równomiernie, nie kopci, a co za tym idzie nie ''zapycha'' dyszy i przewodów. Przy eksploatacji na gazie palnik jest praktycznie bezobsługowy. Problem z gazem pojawia się przy niskich temperaturach kiedy to spada jego prężność i drastycznie wydłuża się czas gotowania. Biorąc pod uwagę cenę gazu, gotowanie staje się po prostu bardzo kosztowne. Innym problemem jest dostępność kartuszy z gazem co jest ważne w wypadku długich podróży, gdzie nie jesteśmy w stanie zabrać ich zapasu.
Eksploatacja na benzynie
Jeżeli chcemy używać Primusa Multifuel na benzynie lub innych paliwach płynnych musimy zaopatrzyć się w butelkę na to paliwo. Dostępne pojemności to 0,6; 1,0; i 1,5 litra (chyba też 0.3 ale pewien nie jestem). Buteleczki wykonane są z aluminium przez co są bardzo lekkie (koszt w zależności od pojemności, producenta, sklepu to 35-100 PLN).
Jeśli już nabędziemy w/w butelkę, wkręcamy w nią pompkę, a cały ''zestaw'' przykręcamy w miejsce kartusza. Następnie sprężamy paliwo w butelce (ok. 10 ruchów pompką), podgrzewamy maszynkę, niejako podpalając ją (30 - 60 sek.) i dopiero możemy zabrać się za gotowanie. Jak widać używanie benzyny jest nieco bardziej uciążliwe niż gazu. Uciążliwości te wydają się rekompensować jednak właściwości benzyny w niskich temperaturach oraz koszty eksploatacji wielokrotnie niższe w wypadku gazu (zwłaszcza w niskich temp.). Należy dodać, że używanie benzyny wiąże się z koniecznością sporadycznego czyszczenia dyszy oraz z obecnością zapachu benzyny przy rozpalaniu i demontażu kocherka.
Eksploatacja na innych paliwach płynnych
Producent wraz z palnikiem daje nam drugą dyszę przeznaczoną do paliw gorszej jakości. Chcąc zatem używać paliwa innego niż benzyna musimy wymienić dyszę. Dalej procedura tak jak w wypadku benzynki tyle, że konieczne jest regularne czyszczenie dyszy oraz przewodu paliwowego. Oczywiście kocher będzie bardziej kopcił. Osobiście nie polecam ''brudnych paliw'' chyba, że brak benzyny, co raczej się rzadko zdarza.
Podsumowanie
Przed ewentualnym, zakupem radzę dobrze się zastanowić ponieważ Primus jest dość drogi ~500 PLN (ja miałem okazję kupić za 50 euro ,więc dylematów nie miałem). Jeżeli jednak dojdziecie do wniosku, że potrzebujecie uniwersalnej, trwałej i niezawodnej maszynki, a cena jest kwestią drugoplanową to polecam Wam ten model, jest świetny.
Na koniec coś dla miłośników liczb. Wyniki testu porównującego paliwa oraz dane techniczne. Test przeprowadziłem w warunkach bezwietrznych w temp ~1 stopnia C, woda miała również temp. 1 stopnia C, gotowałem 1 litr wody pod przykryciem.
Test (warunki jak wyżej )
- gaz – 21 min
- benzyna ekstrakcyjna - 6 min + 1 (podgrzanie) w sumie 7 min
Zalety:
- b. trwała konstrukcja
- działa w zasadzie na wszystko co się pali
- ''sprytna'' saszetka do transportu
- b. stabilny
- dostępne komplety naprawcze
Wady:
- cena
- waga
typ - Gaz, Paliwa płynne|n|
waga - 470g |n|
moc - 2800 W |n|
czas gotowania 1l wody: |n|
- gaz - 3,5 min|n|
- benzyna - 3,5 +0,5-1.0 (podgrzanie) min|n|
- nafta - 4,5 min
-----------------------------------------------------------------
RECENZJA:
DATA RECENZJI:
13-04-2004, 05:00
Pierwsze wrażenia
Produkt dostajemy zapakowany w kartonowe pudełko w którym znajdujemy: palnik, pompkę do paliw płynnych, ''kluczyk serwisowy'', zamienną dyszę do paliw gorszej jakości (np. olej napędowy) oraz szpilkę do czyszczenia dysz, a wszystko to w bardzo solidnym i funkcjonalnym woreczku. Oprócz tego w kartoniku jest ''kupa'' papierów: instrukcja obsługi i konserwacji, schemat budowy oraz jakieś certyfikaty.
Ale do rzeczy. Palnik wykonany jest bardzo solidnie i precyzyjnie z materiałów najwyższej jakości (sprawia wrażenie niezniszczalnego). Po rozstawieniu jest naprawdę niezwykle stabilny, zatem bez problemu możemy na nim postawić nawet spore naczynie. Z butelką na paliwo bądź kartuszem (zależnie jakiego paliwa używamy) połączony jest za pomocą ok. 25 cm wężyka, zabezpieczonego metalowym splotem. Na końcu wężyka (w miejscu gdzie wkręca się kartusz) znajduje się zawór, którym możemy precyzyjnie regulować dopływ paliwa, a co za tym idzie wielkość płomienia. W opisywanym kocherku brak piezo zapalnika, czego ja nie postrzegam jako wady. Należy jeszcze dodać, że jest on wyposażony w system wstępnego ogrzewania paliwa.
Eksploatacja na gazie
Gaz jest paliwem najczystszym, spala się równomiernie, nie kopci, a co za tym idzie nie ''zapycha'' dyszy i przewodów. Przy eksploatacji na gazie palnik jest praktycznie bezobsługowy. Problem z gazem pojawia się przy niskich temperaturach kiedy to spada jego prężność i drastycznie wydłuża się czas gotowania. Biorąc pod uwagę cenę gazu, gotowanie staje się po prostu bardzo kosztowne. Innym problemem jest dostępność kartuszy z gazem co jest ważne w wypadku długich podróży, gdzie nie jesteśmy w stanie zabrać ich zapasu.
Eksploatacja na benzynie
Jeżeli chcemy używać Primusa Multifuel na benzynie lub innych paliwach płynnych musimy zaopatrzyć się w butelkę na to paliwo. Dostępne pojemności to 0,6; 1,0; i 1,5 litra (chyba też 0.3 ale pewien nie jestem). Buteleczki wykonane są z aluminium przez co są bardzo lekkie (koszt w zależności od pojemności, producenta, sklepu to 35-100 PLN).
Jeśli już nabędziemy w/w butelkę, wkręcamy w nią pompkę, a cały ''zestaw'' przykręcamy w miejsce kartusza. Następnie sprężamy paliwo w butelce (ok. 10 ruchów pompką), podgrzewamy maszynkę, niejako podpalając ją (30 - 60 sek.) i dopiero możemy zabrać się za gotowanie. Jak widać używanie benzyny jest nieco bardziej uciążliwe niż gazu. Uciążliwości te wydają się rekompensować jednak właściwości benzyny w niskich temperaturach oraz koszty eksploatacji wielokrotnie niższe w wypadku gazu (zwłaszcza w niskich temp.). Należy dodać, że używanie benzyny wiąże się z koniecznością sporadycznego czyszczenia dyszy oraz z obecnością zapachu benzyny przy rozpalaniu i demontażu kocherka.
Eksploatacja na innych paliwach płynnych
Producent wraz z palnikiem daje nam drugą dyszę przeznaczoną do paliw gorszej jakości. Chcąc zatem używać paliwa innego niż benzyna musimy wymienić dyszę. Dalej procedura tak jak w wypadku benzynki tyle, że konieczne jest regularne czyszczenie dyszy oraz przewodu paliwowego. Oczywiście kocher będzie bardziej kopcił. Osobiście nie polecam ''brudnych paliw'' chyba, że brak benzyny, co raczej się rzadko zdarza.
Podsumowanie
Przed ewentualnym, zakupem radzę dobrze się zastanowić ponieważ Primus jest dość drogi ~500 PLN (ja miałem okazję kupić za 50 euro ,więc dylematów nie miałem). Jeżeli jednak dojdziecie do wniosku, że potrzebujecie uniwersalnej, trwałej i niezawodnej maszynki, a cena jest kwestią drugoplanową to polecam Wam ten model, jest świetny.
Na koniec coś dla miłośników liczb. Wyniki testu porównującego paliwa oraz dane techniczne. Test przeprowadziłem w warunkach bezwietrznych w temp ~1 stopnia C, woda miała również temp. 1 stopnia C, gotowałem 1 litr wody pod przykryciem.
Test (warunki jak wyżej )
- gaz – 21 min
- benzyna ekstrakcyjna - 6 min + 1 (podgrzanie) w sumie 7 min
Zalety:
- b. trwała konstrukcja
- działa w zasadzie na wszystko co się pali
- ''sprytna'' saszetka do transportu
- b. stabilny
- dostępne komplety naprawcze
Wady:
- cena
- waga