Wybierz kategorie forum:
Strona: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |

[palnik] wybór palnika lub maszynki na paliwo stałe?

Insane

2007-06-19 13:25:14
193.242.104.21 Głosów: 0

Edytuj post  Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Witam,
niebawem udaję się na wyprawę rowerową, planowaną na ok. 2-3 tygodnie.
Przygotowania ruszyły pełną parą, pozostał tylko jeszcze jeden, jak dotąd nierozwiązany problem.
Mianowicie trzeba by było rano zagrzać wodę na jakąś herbatę/kawę, a wieczorem zjeść coś ciepłego, coby nabrać sił na dzień kolejny.
No i tutaj pojawia się problem - co wybrać?

Mały palnik + wymienne kartusze - wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Lekkie, poręczne, a kartusze są powszechnie dostępne. Będąc w sklepie turystycznym polecono mi to rozwiązanie, jednak uważam, że wyszłoby dość drogo. Jeden kartusz kosztuje mniej/więcej 20zł, a wg opinii pani z obsługi starcza na 2-3 dni oszczędnego użytkowania. Także zakup palnika + wymienne kartusze w trasie = całkiem spory wydatek.

Myślałam też nad kuchenką na paliwo stałe, jednak nigdy nie korzystałam z takich wynalazków (do tej pory tylko z butli gazowych, większych - nie musiałam bowiem ich jeszcze nieść na własnych plecach przez dłuższy czas)
Czy takie cudo zdałoby egzamin na wyprawie? Korzystał ktoś?
Znalazłam np. coś takiego: http://www.specshop.pl/product_info.php?cPath=60_113&products_id=280

A może coś napełnialnego gazem do zapalniczek lub spirytusem/denaturatem?
http://www.interloop.pl/opis.php?id=78&l=1&w=1&desc=Kuchenka%20%20 Mokki
http://www.interloop.pl/opis.php?id=79&l=1&w=1&desc=Kuchenka%20Ran ger

A może coś takiego: http://aukcja.interia.pl/show_item.php?item=199761960 ?

Za wszelkie rady i sugestie będę bardzo wdzięczna :)
Pozdrawiam.

ludz

ludz
2007-06-19 14:24:51
83.4.213.116 Głosów: 0

Edytuj post  Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

na mój gust sprawa wygląda tak, że palnik gazowy jest tani, ale drogi w uzytkowaniu, a na paliwa płynne - drogi, ale użytkowanie wychodzi tanio.
ja sam używam kuchenki gazowej i zakładając,że nie gotujesz obiadu tylko np. litr wody na 2 zupki plus jakaś herbata, kawa - to kartusz 225g starczy ci na ok. 2-4 dni, 450g - na jeszcze dłużej. słyszałem pogłoki o napełnianiu ponownym kartuszy, ale nie zdarzyło mi się praktykować.

kuchenki na paliwo stałe wg. mnie to zabawka typu "utrudnijmy sobie życie".

Barsus

Barsus
2007-06-19 14:34:20
89.79.115.32 Głosów: 0

Edytuj post  Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Jestem wzasadzie dyletantem w tej sprawie. Ale kuchenki na paliwo płynne mają tę jedną wadę, że wymagają konserwacji co jaki czas, a w przypadku upośledzonych technicznie jest to duża wada. Palniki gazowe zaś nie potrzebują takowych zabiegów.
Jestem otwarty na krytykę

~kardi

2007-06-19 15:43:45
87.96.78.69 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Insane - wynalazki które zaproponowałaś mają co najmniej 2 wady- po primo napelnianie gazem do zapalniczek jest drozsze od standardowych kartuszy.Sekundo- moc tych wynalazków jest ok. od 5-8 razy mniejsza od palnika za 85zł np. http://8a.pl/index.php?str=prod_big&idk=995&kat=7&podkat=45&subkat=
a jesli bedziesz czesto uzywać palnika , mozesz zmniejszyc koszty eksploatacji dokupując coś takiego-
http://8a.pl/index.php?str=prod_big&idk=728&kat=7&podkat=45&subkat=
i wtedy masz 2 w jednym... albo kartusze z gwintem (220g. cena ok.17zł) albo przebijany (190g. cena ok 6-7zł) Co do ostatniego wynalazku (walizka) nic nie widze na temat pojemnosci naboju , ani tez mocy palnika- ale te 150 h jak dla mnie jest grubo naciagane...a na dodatek strasznie to nie poreczne w przypadku wedrowki z plecakiem.

~kardi

2007-06-19 15:54:06
87.96.78.69 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

P.S. oczywiscie wkradł sie błąd-mialo być 150 min. a nie godzin ;) dodam tylko jeszcze , ze wymieniony palnik karimora uzywam ok. 4 lat i nigdy nie mailem z nim problemow.

_____
a mowilem logować sie :) ? :)
gumi

~rumcajs

2007-06-19 17:07:19
199.67.203.141 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

myślę, że powinnaś się oczywiscie kierować w stonę palnika gazowego - wygodniejsze i bardziej praktyczne niż wymienione cudaki
skoro jednak potrzebujesz sprzęt do turystyki "ogólnej", a nie wysokórskiej sądzę, że nie musisz wybierać palnika bardzo drogiego - pomyśl o sprzęcie francuskiego producenta camping gas, którego kartusze są dużo tańsze w eksploatacji, a w warunkach nizinnych sprwadzają się dobrze
kartusz bleueta 206 190g starcza mi na ok 4 dni oszczędnego używania - rano i wieczorem ok 1 l wody + małe gotowanko zupki, makaroniku, etc.
można kupić tańsze zamienniki, za 6-8zł
moż

-------------------------------------------------------
... nemo me impune lacessit ...

~kardi

2007-06-19 18:07:35
87.96.78.69 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Insane - tu masz w/w wymieniony komplet taniej niż osobne elementy
http://8a.pl/index.php?str=prod_big&idk=2507&kat=7&podkat=45&subkat= wez jeszcze pod uwage iż wymienione przez rumcajsa tanie (ok. 70-80zł) palniki camping gas gotuja litr wody ok. 7 minut a karimor ok. 3,5 min. a kartusze przebijane(tansze) mozesz stosowac te same+ do karimora mozesz kupic kartusz 440g za ok.26zł a takze mozna kupic kartusze markill,a 750g za ok.35zł

~Bren

2007-06-19 18:08:20
88.156.191.38 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Paliwa stałe jest mało wydajne, denaturat tez jest mało wydajny. Lepsza jest benzyna i nafta. Paliwa płynne mają tendencję do wylewania się, przy czym świną cały plecak. Jeżeli jedziesz na dłużej, to kup porządna gazówke. W przeciwnym wypadku to albo ta kuhenka na hexaminę albo opisywana już wczesniej kuchenka na spirytus żelowy. W najbliższy weekend będę walczył z kuchenką na hexaminę, bo jade tylko na jeden nocleg i nie warto brać niczego wiekszego. Jak nie zaponą, to pomierzę czasy zagotowania 0,5l wody.

Insane

2007-06-19 22:36:35
193.242.104.21 Głosów: 0

Edytuj post  Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Rzeczywiście na jedno wyjdzie, czy kupię droższy palnik i zużyję mniej gazu, czy kupię tańszy i zużyję więcej - cenowo wyjdzie porónywalnie :/

Czy wymieniony zestaw opłaca się wziąć?
( http://8a.pl/index.php?str=prod_big&idk=2507&kat=7&podkat=45&subkat )

Hm, napisali, że palnik pasuje do kartuszy 190g, czy jeśli wezmę większy, to coś się stanie? Nie bedzie pasować?
Czy jeśli nie zużyję całego gazu za jednym razem, a chcę zdemontować palnik i kartusz, to czy mogę je osobno przewozić? Nic się nie stanie kartuszowi? Nie wybuchnie mi gdzieś w sakwie ;)?
Lepiej brać dokręcane, czy nabijane?
Czy do podanego w linku palnika pasują tylko wymienione kartusze, czy również inne?

Ech, tyle pytań... ;)

~Bren

2007-06-19 22:42:33
88.156.191.38 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Dokręcane możesz spokojnie nakrecać i odkręcać. Nabijane jadą do wyczerpania gazu (tzn. jak rozłożysz całosć, to gaz pójdzie sobie w niebo). Sa jakieś przelotki, ale to zawsze dodatkowe koszty. Gdzies jest wątek na temat palników gazowych, poczytaj tez testy.

vick grappa.pl

vick grappa.pl
2007-06-19 22:46:13
83.7.222.60 Głosów: 0

Edytuj post  Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Insane... sporo o kartuszach ich dostępności w krajach Europy było już pisane: http://ngt.pl/forum/?p=readTopic&nr=3564
Osobiście używam kuchenki na kartusze nakręcane - można je swobodnie odkręcać i przewozić osobno.
Przejściówka z linku jest na kartusze przebijane - one są tylko o pojemności 190g.
Możesz odłączyć palnik od przejściówki, ale karusza z przejściówki nie wyjmuj dopóki nie jest pusty - dlatego nazywa sie go przebijanym, że nie ma własnego zaworu (jest w przejściówce lub w kuchence dostosowanej do tych kartuszy), wiec jak raz przebijesz, gaz uchodzi.
Czy się opłaca? Tak, o ile ma to być kuchenka do turystyki rowerowej i campingowej, oraz niskogórskiej bez specjalnych wygłupów (vide opis koloukera o wysadzonym kartuszu przez kuchenkę GoSystemu: http://ngt.pl/forum/?p=readTopic&nr=1357&iPage=1 ).

Pora spać, za dużo błędów robię - stąd dwie Edytki
---
Edytowany: 2007-06-19 22:49:37
---
Edytowany: 2007-06-19 22:54:30

-------------------------------------------------------
GRAPPA.PL Wyjątkowy Sklep Górski w KRAKOWIE

~M

2007-06-19 23:50:32
83.29.125.64 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Myślę, że rozwiązaniem jest palnik na gaz ale na kartusze przebijane. Kuchenki są tanie a kartusze po 4zł. Nie wiem czemu ten typ palników nie jest popularny w Polsce skoro gaz jest 5 razy tańszy.

-------------------------------------------------------
M

~Michal

2007-06-20 00:31:17
212.76.37.166 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

To jestem jakiś dziwny bo mi 2 kartusze 250 starczyly na 7 dni w gorach na 2 osoby - sniadania, obiady, kolacje. I jeszcze zostało. (no dobra, obiady = kolacje :))

-------------------------------------------------------
Michał

~kardi

2007-06-20 01:42:23
83.142.120.254 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

vick- podany przez Ciebie link nijak nie pasuje do zestawu ktory proponowalem ... i okreslenie w stosunku do proponowanej przejsciowki<<raz przebijesz, gaz uchodzi.>> jest rownie stosowne co do palnika nakrecanego... nie uchodzi bo nie moze , dopoki nie zdemontujesz kartusza z przejsciowki.Cos mi sie wydaje , ze zamiast wytlumaczyć dziewczynie - namącileś troche .Bo proponowany wyzej zestaw mozna uzywac na jedne i na drugie kartusze w zaleznosci od upodobań i zasobnosci kieszeni- a wybór nalezy tylko do posiadacza, czy nosic 300g. wiecej i palic taniej , czy nie...

~kardi

2007-06-20 01:50:32
83.142.120.254 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

M- dlatego , ze wydajnosć tych palnikow jest zenujaca- 900-1200watt w porownaniu z 3500 lub wiecej ( ugotuj na tym coś w zimie...) Michał - w jakiej porze roku gotowaleś? bo chyba nie wtedy, kiedy temp. nie przekraczała +5 st.C

Doczu

Doczu
2007-06-20 07:51:15
81.210.105.147 Głosów: 0

Edytuj post  Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

No dobra - watek o kuchenkach na paliwo stałe, a my tu o gazówkach nawijamy :-)
Ten Esbit, pomimo, że jest to markowy sprzet conajwyżej nadaje się do podgrzewania potraw niż do gotowania. Wogóle kuchenki na paliwo stałe nie mają IMO zastosowania. To już czasem łatwiej dostać kartusze niż te pastylki.
Podsumowując nie polecam paliwa stałego.
Dla Insane zdecydowanie lepszy będzie gaz. Co do wydajności kartuszy, to może kobieta ze sklepu miała na mysli 2-3 dni intensywnego używania ?
Podczas tygodniowego pobytu w górach koledzy uzywali nie do końca pełnych kartuszy i starczało Im na zagotowanie 2 posiłków dziennie. Przedostatniego dnia dopiero jeden kartusz się wyczerpał, ale w drugim spokojnie starczyłoby jeszcze gazu na conajmniej jeden posiłek dla 3 osób.

-------------------------------------------------------
Pozdrawiam.

vick grappa.pl

vick grappa.pl
2007-06-20 08:25:00
83.7.232.39 Głosów: 0

Edytuj post  Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

kardi<< pewnie masz rację, że namąciłem, oczy mi się same zamykały :)

Chodziło o to, że można przejściówkę z kartuszem przebijanym odłączyć od palnika, ale juz kartusza z przejściówki nie wyjmiesz, bo gaz ucieknie.

Co do linku - uważam, że jest on właśnie w tej dyskusji przydatny - opisuje dostępnosć kartuszy w różnych rejonach Europy.
Mając proponowany przez Ciebie zestaw można używać obu systemów, więc przynajmnije dla mnie, informacja o dostępności danych kartuszy jest dość ważna (mając w planach wyjazd do Francji, sam chciałem taka przejściówkę kupić, wiedząc właśnie, że tam dostępne są głównie przebijane).
Dlatego też uważam, że ten zestaw warto kupić (bo cena niska), choć nie posiadam innego palnika niż Primus, doświadczenia z GoSystemami mam żadne, dlatego wkleiłem drugi link do opisu wypadku koloukera.

Kuchenkę Esbit też mam. Kupiłem ja bo była dużo tańsza od mojego Micro, a ja student wtedy byłem. Jak pojechalismy w skałki i czekałem na zagotowanie się wody na zupkę hau-hau, patrząc jak kumple smacznie już pożerają swoje, to dzień po przyjeździe kupiłem palnik gazowy :)

Doczu< wątek jest o wyborze pomiędzy palnikami. Insane, jak sądzę oczekuje po prostu odpowiedzi.
Moja brzmi: kupuj zestaw proponowany przez kardiego i jedynie uważaj z osłonami przeciwwiatrowymi, żeby plastików nie przytopić.

Przy mojej kuchence gazowej kartusz 220g wystarcza na ok 3-6 dni gotowania rano i wieczorem ok 1,0 - 1,5 l. wody (czasami na raty). Zależy to dużo od wysokości nad poziomem morza i siły wiatru (użycia osłony).

-------------------------------------------------------
GRAPPA.PL Wyjątkowy Sklep Górski w KRAKOWIE

~kardi

2007-06-20 09:49:37
83.142.120.254 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

Vick - nie chodziło o link ,,dostepnosci kartuszy " tylko ten drugi, palnik podany w linku koloukera -podobno nie tylko jemu sie nadtopił...Swojego ,,go systema " uzywam jak pisałem ok. 4 lat zaslaniając go czym tylko idzie przy wietrze i nigdy plastik nie nagrzał sie na tyle , zeby nie mozna go było dotknąć . Co do palnika camping gas (cos 60zł), to kupilem karimora z tych samych względow co Ty swój gazowy :)

~raffi

2007-06-20 11:09:47
83.19.215.98 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

To pewno zależy od mocy i budowy palnika. Do swojego posta (w linku vick'a) dodam że nawet bez wiatru mój palnik ustawiony ekonomicznie, rozgrzewa się tak, że po zagotowaniu muszę odczekać z odkręceniem go od ~2-3 minut w zimie do ~5-7 w lecie. Nasada nad kartuszem jest po prostu gorąca.

-------------------------------------------------------
Stat crux dum volvitur orbis.

~kardi

2007-06-20 11:25:45
83.142.120.254 Głosów: 0

Jeśli uważasz, że post jest wartościowy, zagłosuj na niego  Post do usunięcia!!!

rafii - tylko miedzy tymi 2 palnikami jest tylko ok. 350watt roznicy...wiec sadze, ze to o budowe raczej idzie, poniewaz moj bez zaslaniania mozesz odkrecic praktycznie zaraz po ugotowaniu(oczywiscie uwazajac na metalowe elementy, ktore bardzo szybko stygną)

Strona: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Odpowiedź
Nick Zaloguj sie »
Treść
Podpis
Wpisz tekst do prawego pola: d9fc5 - zabezpieczenie przed SPAMEM
dodaj zdjęcia »
Max rozmiar zdjęcia 200 KB. Akceptowany format: jpg
Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zdjęcie 3