[NGT.pl] Niezależna Grupa Testingowa

Ocena produktu

Wygoda2.00
Wyposażenie3.00
Wytrzymałość5.00
OGÓLNA 3.33

Adapter na kartusze CV190/C206

Kuchnia turysty

Adapter pozwalający stosować kartusze CV190/C206 z palnikami w standardzie EN417.
Producent Edelrid, kiedyś Markill.
Waga 140 gr łącznie z gumowym ściągaczem.
Waga bez ściągacza: 120 gr.


Pim

Pim
2016-02-25 21:18

Ocena produktu

Wygoda2
Wyposażenie3
Wytrzymałość5
OGÓLNA 3.33
Adapter na kartusze CV190/C206 Adapter na kartusze CV190/C206

Bohaterem testu jest adapter pozwalający stosować kartusze CV190/C206 z palnikami w standardzie EN417 czyli przebijane konserwy z gazem ze standardowymi obecnie palnikami z gwintem. Rzecz nie typowa, sporadycznie występująca w sklepach.

System CV190/C206 jest w Polsce stosunkowo mało popularny i uznawany na mało praktyczny. Kartusze a także palniki kupimy w przede wszystkim Decathlonach, czasem w marketach budowlanych - ponieważ służą też do zasilania opalarek, grili, lamp kempingowych i różnorakich akcesoriów. Występują też na portalach aukcyjnych i niektórych sklepach turystycznych: prywatnych i sieciowych. Najczęściej są to produkty Campingaz. Dostępny bywa też Gosystem, zdarzało mi się kupować Primusa, Markilla, Colemana. Konstrukcja palników, gdzie kartusz jest trwale złączony z palnikiem, aż do wyczerpania gazu powoduje, że są bardziej kłopotliwe w transporcie, zajmują więcej przestrzeni w plecaku, nie można palnika przechowywać w naczyniu itp...Z drugiej strony kartusz to po prostu blaszana konserwa z gazem bez jakiegokolwiek zaworu.
Inaczej jest we Francji, Włoszech, Hiszpanii, innych krajach francuskojęzycznych, tam Campingaz jest znaną marką i trzyma się mocno...
W czasach wyjazdów do Francji w skałki, często miała miejsce sytuacja następująca: kartusze CV190/C206 były odstępne w najbliższym miasteczku, w sklepie przy stacji benzynowej, sklepiku ogrodniczo narzędziowym, a także na kempingach. Były to firmówki, jak i kartusze firm lokalnych czy np. znanych z produkcji gazu do zapalniczek i zapalniczek Rsonic.
Po kartusze EN417 trzeba było jechać do pierwszej miejscowości gdzie był typowy sklep sportowy, sportowo - wspinaczkowy. W porze gdy był zamknięty pojawiał się problem.
Doświadczenia z nerwowymi poszukiwaniami gazu skłoniły mnie do kupna adaptera pozwalającego podpiąć palnik do kartuszy EN417 pod kartusz CV190/C206. Ówcześnie adapter był produkowany przez niemieckiego Markilla. Kupiłem go w sklepie sportowym w Dreźnie około 14 lat temu. Potem adaptery te można było kupić w Polsce w m.in. sieci Alpinusa i HiMountain. Po jakimś czasie zgodnie z logiką współczesnego kapitalizmu Markill został skonsumowany przez inną większą firmę i obecnie adapter występuje w ofercie Edelrida.
Rozwiązanie inne niż Edelrid, ma GoSystem. Ich adapter jest pojemnikiem z tworzywa sztucznego do którego wkładamy kartusz. Siłą rzeczy jest objętościowo większy i cięższy.
Inną alternatywą do tego zakupu było tankowanie w domowych warunkach kartuszy EN417. Zawsze do tej czynności miałem za słabe nerwy.
Opisywany adapter waży 120 gr i kosztuje na Amazonie około 25 eur, jest też dostępny w sklepach internetowych. W Polsce obecnie jest do dostania adapter produkcji GoSystem w cenie około 85-90 PLN.

Po co wydawać 85 - 100 PLN na adapter?

Uzasadnieniem jego istnienia, po za większą dostępnością kartuszy CV190/C206 w niektórych krajach jest też ich cena. Kartusze CV190/C206 kosztują około 7-8PLN za 190gr. Kartusze EN417 25-29 PLN za 220 gr. W warunkach europejskich ceny z jakimi się spotykałem to 2-3 eur za 190 gr i 5-6 eur za 220gr.

Jakość gazu w kartuszach CV190/C206 uważam za dobrą do przeciętnych warunków użytkowania.
* W kartuszach Campingaz występuje mieszanka: 20/80, lub czysty butan. Ta pierwsza opisywana jest jako SuperGas, ta druga jako Butan
* W kartuszach GoSystem występuje mieszanka 20/80 pod nazwą Super Gas.
* Obecnie pojawiły się kartusze Primusa w jego nowej marketingowej odsłonie, pod nazwą Summer Gas. Strona firmowa nie podaje składu, ale temperatury zalecane to +40/+15 st.C. Więc będzie to prawdopodobnie taka sama mieszanka w proporcji 20/80. Kartusze są Made in Italy i opisane jako propan-butan.
Namawiam do starannego czytania etykiet kartuszy, szczególnie tych no name, czy marek nam nie znanych, bo lokalnych. Można się naciąć. Czysty butan potrafi być irytująco wolny.

W kartuszach CV190 według posiadanej przeze mnie wiedzy, nie występuje mieszanka 30/70. Jest ona dostępna w kartuszach EN417.
Po za tą mieszanką - nazwijmy ją standardową - Kartusze EN417 są też dostępne z mieszankami z isobutanem. Tym samym są dostosowane do użytkowania w niskich temperaturach.
W nowej odsłonie kartusze Primusa pod nazwą Winter Gas posiadają zalecany zakres temperatur w jakich powinno się ich używać od +10 st C do -22 st.C. Takie kartusze produkuje również MSR, Jetboil.
Tych mieszanek dostosowanych do niskich temperatur system CV190/C206 nie oferuje.

Pierwsze kartusze CV190/C206 jakie kupowałem na początku lat 90-tych były całkowicie butanowe i przy temperaturach poniżej +5st.C były duże problemy z pracą palnika. Tak więc zmiana jakościowa nastąpiła spora. Mimo tego nie przeszkadzało mi to używać tego gazu zimą do gotowania. Tyle, że wymagały podgrzewania np. gołymi rękoma. Nie mniej jednak proponuję uważać. Czysty butan według dzisiejszych standardów nie jest godzien polecenia.
Kartusze CV190/C206 mają wadę polegającą na szybkim spadku ciśnienia w kartuszu. Oznacza to, że obserwujemy stały spadek ciśnienia gazu przez długi okres czasu. Takie zjawisko występuje też w kartuszach EN417, ale te pracują długo stabilnie i spadek ciśnienia następuje już pod koniec jego użycia. W przypadku stosowania palników pozwalających na zasilenie gazem w formie płynnej , ta wada nie jest tak odczuwalna. W ten sposób używam kartuszy CV190/C206 z palnikami MSRWindPro i Kovea Spider.
Szersza kolekcja zdjęć:
https://imageshack.com/a/Ds9M/1

Dla kogo?

1. Dla osób podróżujących w Pireneje, Alpy, do Włoch, Francji, Hiszpanii. Zabierając przejściówkę mamy większe możliwości zaopatrzenia się w gaz w mniejszych miejscowościach, wsiach, na szeroko rozumianej prowincji.
2. Dla osób często i na długo wyjeżdżających latem. Za cenę jednego kartusza EN417 mamy praktycznie 4 kartusze CV190/C206. Czyli zamiast 220 gramów, 760 gramów gazu. Latem niedostatki systemu CV190/C206 nie doskwierają. W Bieszczadach, czy na spływie kajakowym, temperatury tak niskie by efektywność kartuszy miała znaczenie, nie będą występować.
3. Dla oszczędnych. W prawdzie na początku wydajemy około 85 - 100 PLN, ale ta kwota zwróci się szybko.
4. Dla tych którym nie przeszkadza dodatkowe 120 gr w plecaku.

Trwałość:

Adapter kupiłem 14 lat temu. Używam go z różną intensywnością. Latem w okolicznościach bardziej kempingowych zabieram zawsze. Pożyczam go też kumplowi kajakarzowi. Na tygodniowe spływy ma gaz za kilka PLN.
Z adapterem nic się nie dzieje. Raz na kilka lat wpuszczam kroplę smaru by płynnie chodziła sprężyna dociskająca dyszę pobierająca gaz z kartusza i to wszystko. Adapter początkowa miał gumową obejmę zabezpieczająca trzy łapy obejmujące kartusz. Wyrzuciłem ją od razu. Nie ma możliwości ich rozpięcia. Jest zbędna.
Adaptera używałem z kocherem Markill Stormy, z kilkoma rodzajami palników i nie było z nim żadnych problemów. Odkrycie palników korzystających z gazu w formie płynnej pozwoliło zabierać kartusze CV190/C206 np. na zimowe wycieczki narciarskie. Do jednorazowego zagotowania herbaty by uzupełnić termosy spokojnie wystarcza. Do celów poważniejszych bym się zastanowił.
Inna rzecz, że w latach 90-tych system CV190/C206 był normalnym pełnowymiarowym palnikiem używanym w górach wysokich. Dopiero zastosowanie lepszych mieszanek, skonstruowanie palników zasilanych gazem w formie płynnej czy zintegrowanych z radiatorami spowodowały, że stał się mało efektywny do zastosowań, gdzie mamy do czynienia z niskimi temperaturami.
Nie mniej jednak system CV190/C206 uważam za użyteczny w warunkach gdzie mamy temperatury dodatnie, akceptujemy dłuższy czas gotowania, większą wagę, oraz liczy się dla nas koszt gazu.
Generalnie mogę go polecić każdemu, ponieważ jest to przydatny gadżet. Z jednej strony pozwala zaoszczędzić na cenie gazu i powiększa możliwości zaopatrzenia się w gaz w niektórych częściach Europy. Z drugiej waży 120 gr, zabiera miejsce w plecaku, nie można go zdemontować do czasu pełnego zużycia kartusza. Jednak dla mnie zalety biorą górę.

Kontakt | System CMS by OpenSolution | Zobacz również Opiniuj.pl