[NGT.pl] Niezależna Grupa Testingowa

Ocena produktu

Wygoda5.00
Wytrzymałość5.00
OGÓLNA 5.00

Coleman Northstar

Oświetlenie

Lampa ciśnieniową (benzynowa)
Wysokość: 36cm
Średnica: 15cm
Masa: 1,8kg
Moc: około 100W
Paliwo: benzyna ekstrakcyjna, benzyna samochodowa (bezołowiowa)
Uruchamianie: zapalnik elektryczny (bateryjny)

baranosiu

2012-12-14 05:20

Ocena produktu

Wygoda5
Wytrzymałość5
OGÓLNA 5.00

Lampa jest dosyć dużych rozmiarów i ma swój ciężar. Nie jest to urządzenie "do plecaka" ale raczej do samochodu, jachtu czy "na sanie". Daje bardzo jasne a przy tym ciepłe światło (nie męczy oczu tak jak "diodówki"). Jeden litr paliwa wystarcza na około 6h ciągłej pracy z maksymalną jasnością bądź (wg producenta) do 14h na małej jasności.
Podstawową zaletą NorthStara jest bezproblemowa praca przy bardzo niskich temperaturach (w warunkach, gdzie baterie lub akumulatory elektrycznych lamp po prostu zamarzają bądź osiągają ułamek swojej pełnej mocy).
Użytkuję latarkę dwa lata i jak do tej pory sprawuje się bez zastrzeżeń i stanowiła "bazę oświetleniową" nie jednego zimowego obozowiska.
Lampa produkuje podczas pracy dosyć sporo ciepła więc z jednej strony trzeba uważać, aby w jej najbliższym otoczeniu nie znalazły się łatwopalne przedmioty (ale spokojnie może wisieć na przykład na gałęzi drzewa) a z drugiej strony może stanowić świetny piecyk do 2-3 osobowego namiotu (przy użyciu czystej benzyny ekstrakcyjnej spalanie jest bezzapachowe ale mimo wszystko trzeba zapewnić jakąś wentylację namiotu aby lampa nie wypaliła całego tlenu :D) - mały namiot ogrzewa dosłownie w kilka, kilkanaście minut (przy mrozie na zewnątrz :D).
Odpala się bezproblemowo (ma elektryczny zapalnik, nie są potrzebne nawet zapałki :D)
Jak do tej pory znalazłem w niej dwa mankamenty (żaden z nich nie wynika z winy producenta), pierwszy to taki, że trzeba zwracać uwagę aby do zapalnika elektrycznego stosować bardzo dobrej jakości baterie (bo inaczej na dużych mrozach energia baterii może być za mała aby wytworzyć iskrę) a drugi to problem z dostaniem w Polsce odpowiednich knotów żarowych do tego modelu (w Niemczech można je kupić w każdym większym sklepie turystycznym ale... przesyłka do Polski swoje kosztuje :D).

Ogólna ocena: świetny wybór dla osób, które "outdoorują" w zimę (przy niskich temperaturach) jednocześnie mając zapewniony transport cięższego sprzętu (na przykład wyprawy samochodowe, gdzie i z paliwem do lampy nie ma większego problemu). Dla wypraw pieszych czy rowerowych bądź do wypraw letnich lepszym rozwiązaniem jest oświetlenie elektryczne.

Zalety:
- prosta obsługa
- łatwo dostępne (i tanie) paliwo
- bezproblemowa praca w niskich temperaturach
- jasność lampy nie spada wraz z upływem godzin (nie ma efektu "rozładowywania" się baterii)
- "ciepłe" światło
- wbudowana iglica czyszcząca dyszę (nie trzeba rozkładać lampy)
- wbudowany zapalnik elektryczny
- szybkie rozgrzewanie się generatora (kilkanaście sekund, w żarowych lampach naftowych trwa to czasem kilka minut)
- produkowanie dużej ilości ciepła (możliwość wykorzystania lampy jako małego "piecyka")

Wady:
- problem z dostępem knotów żarowych w Polsce (mała popularność tego modelu)
- wymiary i waga lampy (nie nadaje się do plecaka)
- cena
- dosyć wysoki koszt eksploatacji (mniej więcej 1zł/h)
- spalanie dużej ilości tlenu i produkowanie dużej ilości dwutlenku węgla (nie nadaje się do małych pomieszczeń ze słabą wentylacją)
- praca tylko w pozycji pionowej
- niektóre elementy podczas pracy lampy mają wysoką temperaturę (uwaga na poparzenia i łatwopalne przedmioty w bezpośredniej bliskości lampy)
- kiepskiej jakości paliwa samochodowe mogą produkować nieprzyjemne zapachy bądź szkodliwe dla zdrowia spaliny (nie należy używać lampy wewnątrz pomieszczeń gdy jako paliwo stosujemy benzynę samochodową)

Kontakt | System CMS by OpenSolution | Zobacz również Opiniuj.pl