[NGT.pl] Niezależna Grupa Testingowa

Ocena produktu

Oddychalność5.00
Podeszwa5.00
Wodoodporność1.00
Wygoda4.00
Wytrzymałość4.00
OGÓLNA 3.80

Adidas XC Race

Obuwie » Niskie

Waga: 400 g
Opis: Czarny – AD-863246 + rozmiar buta
Czerwony – AD-863287 + rozmiar buta
Czarny (2005) – AD-679612 + rozmiar buta
Wybór najlepszych zawodników podczas Pucharu Świata cross-country.
Karbonowa, idealnie sztywna podeszwa.
Zapięcie na wymienną klamrę z mikroregulacją SL oraz Fast Strap - system rzepów i sznurówek.
Przewiewna, profilowana wkładka do butów wykonana z dwóch materiałów.
Wierzch buta wykonano z przewiewnej siatki, co zapewnia maksymalny komfort i wentylację.
Wzmocnione okolice pięt i palców.
Waga: 400g
Rozmiary czarny: 5.5/6/6.5/7/7.5/8/8.5/9/9.5/10/10.5
Rozmiary czerwony: 6/6.5/7/7.5/8/8.5/9/9.5/10/10.5/11/11.5/12
Rozmiar czarny (2005): 7.5/8.5/9/10/11/11.5

yaro1986

yaro1986
2011-10-13 14:53

Ocena produktu

Oddychalność5
Podeszwa5
Wodoodporność1
Wygoda4
Wytrzymałość4
OGÓLNA 3.80
Adidas XC Race Adidas XC Race Adidas XC Race Adidas XC Race Adidas XC Race

Buty otrzymałem po reklamacji moich poprzednich butów innego producenta w październiku 2010. Pierwotna ich cena wynosiła około 800zl, ale ze był but z rocznika 2007 to cena w sklepie była około 400zł więc nie było problemów z wymianą.

Pierwsze wrażenie
Od razu widać, że jest to but z najwyższej półki. Solidnie wykonany, sporo przewiewnej siateczki, karbonowa podeszwa, klamra, usztywniona plastikiem pięta, kołki sprawiają, że od razu wiadomo, że jest to but do ścigania. Po założeniu od razu czuć, że but jest wąski, znakomicie dopasowany i nie ma żadnego luzu. Jest zdecydowanie węższy od butów specialized ale nie aż tak jak buty sidi.

Budowa
Buty są wykonane ze sztucznych materiałów. Podeszwa jest karbonowa z gumowym protektorem. Otwory na dwie śruby umożliwiają montaż praktycznie wszystkich pedałów górskich. Podeszwa posiada możliwość wkręcenia kołków. Elementy podeszwy (gumowy protektor) nie są wymienne. Cholewka jest wykonana z czarnego śliskiego tworzywa, które z przodu jest usztywnione i porowate. But posiada dużo wstawek siateczkowych. Pięta jest usztywniona plastikiem i posiada dwa otwory wentylacyjne. But zapinany jest na dwa rzepy i klamrę. Rzepy mocowane są na kewlarowych linkach (system Fast Strap). Pasek zamykający klamrę jest osłonięty od spodu szerokim plastikiem. Buty nie posiadają języka, dwie części buta nachodzą tylko na siebie. Z tyłu buta jest umiejscowiony niewielki element odblaskowy. Wyściółka buta jest pokryta jonami srebra.

Oddychalność
Buty są pod tym względem rewelacyjne. Naprawdę w tych butach na powietrzu nie da się zapocić. Nawet w największe upały jest znakomity komfort, jest sucho i przewiewnie. W adidasach nawet skarpety bawełniane nie są, mokre od potu (jest wilgoć, tylko wilgoć która nie przeszkadza). Nic więcej dodawać nie trzeba jest idealnie.
Buty dobrze spisują się nawet podczas kręcenia w domu. Oczywiście skarpeta może być wtedy mokra, ale i tak jest to zdecydowanie najlepszy but jaki miałem pod tym względem.

Wodoodporność
Wodoodporność w zasadzie nie istnieje. Ponieważ buty są bardzo przewiewne to każda kropla wody z łatwością dostaje się do środka. Jedyny plus jest taki, że buty bardzo szybko wysychają, i odciągają wilgoć od stóp dlatego jazda w przemoczonych butach nie jest taka straszna.

Termika
Adidasy to typowo letnie buty. Należy o nich zapomnieć jeśli ktoś szuka całorocznych butów. W tych butach jest zimno już przy 10 stopniach. Ponieważ buty łatwo przemakają i są przewiewne to na jesień za bardzo się nie nadają bo będzie w nich zimno. Adidasy najlepiej nadają się na temperatury powyżej 15 stopni wtedy jest odpowiedni komfort.

Podeszwa
Buty zostały wyposażone w karbonową podeszwę gwintami na wkręceni kołków. Podeszwa jest bardzo sztywna, może nieco mniej sztywna od karbonowych speców, ale jest bardzo dobrze. Podczas jazdy praktycznie w ogóle nie czuć nacisku pedałów/bloków na stopę. Nacisk rozkłada się bardzo równomiernie. Sztywność podeszwy dopiero doceniłem jak przesiadłem się na ubijaki które mają bardzo mały kontakt z podeszwa (but opiera się w zasadzie tylko na osi). Nawet po kilku godzinach jazdy nic nie gniecie i jest dobrze. Oczywiście po kilkugodzinnym wyścigu ma się ochotę zdjąć buty i dać stopom odpocząć, ale ja jestem zadowolony. Siłowe treningi na podjazdach też nie są straszne, nawet przy jeździe na bardzo twardych przełożeniach pod górę (przepychanie) nie było uczucia ucisku czy gniecenia.
Podeszwa w błocie oczywiście zapycha się, nie ma cudów, nie spotkałem jeszcze takiej co się nie zapycha. Jeśli chodzi o gumowy protektor to jakoś strasznie się nie ślizga, da się zejść po kamieniach choć trzeba to robić ostrożnie. Guma jest dość odporna na ścieranie, ale protektor jest niski.

Zapięcie
Początkowo miałem obawy co do systemu Fast Strap, ale okazał się on znakomity. Naprawdę bardzo łatwo i szybko zapina się buty. Sznurki przy rzepach sprawdzają się moim zdaniem lepiej niż klasyczna taśma. Może się wydawać, że linki mogą uwierać stopę ale nic takiego nie występuje. Klamra jak to klamra nic specjalnego, działa sprawnie, dobrze dociąga. Największym plusem czego nie ma w wielu butach z niższej półki jest plastikowa szeroka wstawka która zapobiega uciskowi gdy za można zaciągniemy klamrę. Jest to proste rozwiązanie ale ma ogromny wpływ na komfort jazdy, naprawdę wspaniała rzecz, to powinno być obowiązkowe wyposażenie wszystkich butów z klamrą.

Trwałość
Buty przetrwały rok naprawdę bardzo ciężkiego użytkowania i przez ten czas praktycznie nic złego się z nimi nie stało. Klamry i rzepy trzymają jak nowe, nie ma żadnych zastrzeżeń. Podeszwa nie pękła, ani nie straciła sztywności. Nic się nie odkleiło ani nie przetarło. Jedyna ubytek wystąpił z mojej winy. Podczas schodzenia po skałach walnąłem prawym butem o ostrą skałę i but się trochę przez to przytarł. Pomimo, że buty wydają się delikatne to okazały się zaskakująco wytrzymałe. Buty po roku użytkowania rozbiły się i teraz trzeba mocniej zaciągać rzepy i klamry.
Tradycyjnie jak w wielu butach ukręciłem gwint do mocowania bloków. Wstawiłem nowe płytki shimano które są chyba najlepsze i jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się ich ukręcić.

Użytkowanie
Buty były użytkowanie w zdecydowanej większości w tereni, a zimą również w domu. Szosę widziały sporadycznie. Były na wielogodzinnych wyścigach na nizinach i w górach, i na częstych treningach na mazowieckich wydmach. Dostały przez ten czas mocno po tyłku ale spisały się bardzo dobrze. Na początku przyzwyczajenia wymagało zakładanie butów. Buty nie mają języka i zakłada się je dość specyficznie, na początku trochę to przeszkadzało, ale teraz się przyzwyczaiłem i nie ma żadnego problemu.
Buty znakomicie spisują się przy szybkiej jeździe i w trudnym terenie. Są kapitalne na wyścigach, gdzie mocno trzeba naciskać na pedały i cisnąć ile sił. Sztywna podeszwa sprawia ze naprawdę nie czujemy pedałów nawet podczas ciężkich podjazdów, i jest uczucie, że energia się nie marnuje i idzie tam gdzie potrzeba. Kołki warto wkręcić, gdyż protektor jest niski i przy podchodzeniu w błocie/glinie bardzo pomagają. Stopa nie lata w bucie, jest idealnie trzymana w czym bardzo pomaga usztywniona pięta. Buty można naprawdę mocno dociągnąć, a plastik pod klamrą sprawia, że nie ma ucisku i krew może łatwiej płynąć do stóp.
Na początku użytkowania podczas chodzenia występował dziwny ucisk w kostce ale po pewnym czasie buty widocznie się ułożyły i ucisk zniknął.
W sezonie buty były użytkowane czasem i 4 razy w tygodniu głównie podczas treningów na podjazdach czy różnego rodzaju rundach po lesie i naprawdę do takiego ciężkiego użytkowania nadają się wybornie. Buty nie nadają się zbytnio do chodzenia, sztywna podeszwa sprawia, że chodzenie jest nie wygodne, w zasadzie to nadają się tylko do przejścia kawałka gdy nie da się przejechać. Jeśli ktoś chce kupić adidasy jako buty ogólnego zastosowania to musi to poważnie przemyśleć. To są buty na wyścigi, są wąskie, bardzo mocno dopasowane, z bardzo sztywną podeszwa, bardzo przewiewne i łatwo przemakające. Dopasowanie sprawia, że komfort może spaść, ale przy dynamicznej jeździe dopasowanie pomaga. Buty są wąskie więc ciepła zimowa skarpeta może się nie zmieścić. Buty są przewiewne więc ciężko je używać zimą czy jesienią.
Butów w zasadzie nie prałem. Jak były całe ubabrane w błocie to najpierw myłem je wężem ogrodowym lub myjką ciśnieniową, a potem ewentualnie jeszcze wrzucałem do wiadra z woda, ewentualnie do wody z proszkiem i zostawiałem tak na parę godzin i to wszystko. Środki do czyszczenia czy szczotkę widziały bardzo okazjonalnie.
Buty nie były najlżejsze w ofercie adidasa (model niższy był lżejszy), jednak wieksza masa sprawia, że mamy klamrę i wzmocnienie czubków buta dzięki czemu przykopanie w korzeń czy kamień nie jest tak bolesne.
Jony srebra wydają się naprawdę działać. Nie specjalnie dbałem o buty, często zostawiałem ubrudzone na dworze, myłem wężem ogrodowym czy karcherem, a buty nie śmierdzą. Jestem w szoku że po roku częstego taplania w błocie nie ma żadnego nieprzyjemnego zapachu. Buty przecież kisiły się często przemoczone w samochodzie po kilka godzin, a nic nie śmierdzą.

Podsumowanie
Znakomite buty do ścigania i dynamicznej jazdy. Posiadają wszystkie cechy wyczynowych butów. W środowisku do jakiego zostały stworzone spisują się rewelacyjnie. Do rekreacyjnej jazdy, do wycieczek nie koniecznie musza się sprawdzić.

Plusy
-waga
-sztywna podeszwa
-szeroka wstawka pod klamrą
-dopasowanie

Minusy
-brak

Kontakt | System CMS by OpenSolution | Zobacz również Opiniuj.pl